Tekstilforum 6/2019 er nå ute. I denne utgaven kan du lese om følgende:

Leder: Heia Norge!
«Da jeg begynte som redaktør i Tekstilforum for 11 år siden spurte jeg gjerne etter norske merker når jeg var ute på butikkreportasjer. Som oftest fikk jeg et skuldertrekk og «hva skulle det være» til svar. Når jeg stiller samme spørsmål til butikkeiere i dag, starter en entusiastisk oppramsing.»
Les lederartikkelen her

Messekalender
Messesesongen for høst/vinter 20/21 starter allerede første uken i januar. Det er en lang rekke tilbud for dem som ønsker å la
seg inspirere og finne nye, spennende merker.
Her finner du messekalenderen på nett


TRENDER

Trender høst/vinter 20/21
Luksuriøs historie og futuristisk funksjonalitet
Mens en masse er som det pleier i motenæringen, er det også store forandringer i gang. Det skaper forskjellige reaksjoner i moten for høst/vinter 20/21. Historiske stiler blir tatt opp igjen, som sammen med fokus på det funksjonelle, er sesongens top-trender. På tvers av sesongens trender skjærer vatterte plagg gjennom.

PEJ KIDS 2020+
Trendrapport med fokus på barn

pej gruppens trendredaktør gir her et utdrag av pej gruppens nye trendbok «pej kids 2020+». Med fokus på de neste årenes skandinaviske trender og farger for babyer, småbarn, barn, tenåringer og familier. Utdraget tar for seg livsstils- og motetendenser for aldersgruppen 3 til 8 år og viser fire av bokens 12 forskjellige trendtemaer.


BUTIKKDRIFT

Norges første ubemannede skobutikk
Det norske skomerket Kastel har åpnet Norges første ubemannede skobutikk med selvbetjening på Briskeby i Oslo.

Hva er din oppskrift for å drive god butikk? Hva gjør du for å utvikle og fornye deg, og hva er dine største utfordringer? Dette er utgangspunktet for Tekstilforums reportasjeserie fra ulike butikker landet rundt.

I denne utgaven: Midt-Norge

Milde Mathilde og drillpikene
En destinasjon for time out og opplevelser Aktiviteter og opplevelser. Et sted hvor du kan finne «skatter», ta en time out og la timene fly. Det er Milde Mathilde og drillpikene.

– Må stikke fingeren i jorda og ikke bli for smal og jålete
– Vi må stikke fingeren i jorda og finne ut hvor vi er og hvem kundene våre er. De er like mye verd alle sammen og vi må hele tiden sørge for å kjenne dem så godt at vi vet hva de vil ha, sier Frode Borkmo.

Arne Rønning AS:
Tilpasset, komprimert og effektiv

Med ombygde, komprimerte lokaler og mer effektiv drift sørger Arne Rønning AS for å omstille seg til nye krav fra markedet samtidig som butikken ivaretar tradisjonene med kvalitet, utvalg og service.

Retro satser på større butikker
– Vi har tro på den fysiske butikken! I Bergen har vi utvidet med større lokaler, og i løpet av neste år flytter vi inn i nye, større lokaler i Trondheims fineste bygård i Olav Tryggvassons gate, sier daglig leder og medeier i Retro, Jørgen Sagmo.

Merkevarer, kalkylevarer og god service
En god miks av gode merkevarer og gode kalkylevarer, med god service og høy varekunnskap. Det er nøkkelen til god drift for VIC Sandnes i Namsos.

Floyd Steinkjers oppskrift:
Nyheter og god service
God service og hyppige forandringer i utstillingene slik at kundene alltid oppdager nyheter. Det er grunnen til at Floyd Steinkjer er blant de beste i klassen blant Floyds egne butikker.


NORSKE MERKER

– Vi må heie fram norske merker!
– Vi har mange flotte norske merker. De bør vi heie fram, sier Taran Enervold i To hjerter i Asker. I november arrangerte hun en «norsk dag» i butikken hvor hun fremmet de norske merkene huns elger. Noe kundene satte stor pris på.

Riccovero:
Kvalitet og komfort med moderne snitt

– Riccovero har lang fartstid innen konfeksjon og norsk design. Gjennom generasjoner har merkevaren utviklet seg i takt med tiden. I en bransje med stor endring har vi som alle andre sett behovet for å tilpasse oss en ny og mer digital verden med økt internasjonal konkurranse, sier daglig leder Sverre Magne Haugen.

Katrin Uris kunstneriske lekenhet
Solid håndverk, fagkunnskap og kunstnerisk lekenhet preger Katrin Uri, en av stayerne i norsk mote, som nylig presenterte sin nye kolleksjon.

– Finn langsiktige partnere
– Unngå få for mange små leverandører. Bruk langsiktige samarbeidspartnere som bidrar til å øke din servicegrad og som kan levere og supplere kortreist på kort varsel.


Bransjejus
Konkurranseklausuler i agent-, distribusjons- og franchiseavtaler
Mange agent- distribusjons- og franchiseavtaler inneholder konkurranseklausuler som hindrer agenten/forhandleren/ franchisetakeren fra å drive konkurrerende virksomhet i en periode etter kontraktens opphør.

Tekstilaksjonen: Bruk klærne dobbelt så lenge
Årets Tekstilaksjon – som for det meste foregikk på Youngs på Youngstorget – hadde fått bransjen, tekstilgjenvinnere og miljøorganisasjoner opp av dyna tidlig en mandagsmorgen for å snakke om klær og miljø. Hovedbudskapet i 2019 er at vi innen 2024 skal bruke klærne dobbelt så lenge.

Bransjeprofilen
– Butikken er min lykkepille!
Butikken er min lykkepille. Jeg er like ivrig og spent hver dag. Salg er det artigste jeg vet! Anita Strandheim lever etter et råd hun hørte fra en leverandør for lenge siden, som slo fast at det å drive butikk handler om tre ting: Engasjement, engasjement, engasjement.

Bransjen
Flere sider med bransjenyheter


Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider


Tekstilforum 6/2019 er ute nå