Norske kjøpesentre viser større vilje til å investere i vinterbelysning, men vi ligger fortsatt bak andre nordiske land. Se hva du kan lese om i Retailmagasinet 6/2019.

MK Illumination leverer dekorativ belysning til norsk retail. Når kundeopplevelsen blir viktigere, blir også belysning prioritert høyere. Men Norge ligger fortsatt etter andre europeiske land.

– På kontinentet bruker sentre mer penger på dekorativ vinterbelysning enn hos oss, sier daglig leder Lisa Sætre til Retailmagasinet.

– Alt som kan tegnes, kan produseres. Selv om noen prosjekter selvsagt er mer kompliserte enn andre, sier KAM Rune Arsjø-Hansen, som har jobbet med vinterbelysning i 30 år.

Du kan lese mer om MK Illumination og vinterbelysning i retail i Retailmagasinet 6/2019. I tillegg finner du dette:

LEDER:

Grønnvasking
Det holder ikke med grønnvasking. Kjeden eller merkevaren må bli grønn tvers igjennom. 

OMPROFILERING

Ny kjøpesenterkjede ser dagens lys
Den 19. september skiftet 15 kjøpesenter navn. Da ble navnet Alti tatt i bruk i Arendal, Brotorvet, Futura, Førde, Harebakken, Kragerø, Mandal, Nordfjord, Rauma, Storkaia, Sunndal, Surnadal, Svolvær, Tynset og Ørsta.

GULV

Rent gulv løfter inntrykket av butikken
Riktig type gulv og matter i inngangen gir et bedre visuelt inntrykk av butikken og forenkler renhold og vedlikehold.

RENHOLD

Krever kjemifritt av leverandørene
Coop Norge har i flere år jobbet for en kjemifri hverdag. I praksis er det kun svanemerkede leverandører som får levere renhold på sentralavtale.

KJEDEPROFIL

LUSH: Tuftet på dyrevelferd og bærekraft, fra første stund
Få kjeder og merkevarer har en så troverdig historie på bærekraft og miljø som Lush. Nå planlegger de å vokse i Norge, med små skritt.


SENTERDRIFT

Vekst hvert år for Amfi Farsund
Amfi Farsund sto klart for tre år siden med en av landets beste beliggenheter. For første gang fikk retailere tilgang til moderne lokaler i byen. Handelslekkasjen er redusert.

Amfi Alta: Effektiv drift og godt samarbeid
Et effektivt driftsteam, godt samarbeid mellom drift og marked og med naboen Thon Hotell Alta gjør Amfi Alta til et attraktivt senter som øker mens andre sliter.


BYUTVIKLING

Leiasenteret oppgraderes og blir AMFI Rørvik
Leiasenteret profileres om til AMFI Rørvik når det nyåpnes til våren.

BUTIKKINNREDNING

Totalleverandør med produksjon i Norge
ITAB er mest kjent som leverandør av butikkinnredning, men satser også på digitale løsninger, design og belysning. I tillegg går de nå inn i hotellbransjen.

DIGITAL SIGNAGE
17,5 meter høy storskjerm til Hurtigruten
Tidligere i år leverte ProntoTV en stor skjerm til Hurtigrutens MS Roald Amundsen. Nå skal de levere en enda større skjerm – verdens største skjerm til sjøs – til MS Fridtjov Nansen som sjøsettes til våren.

AVFALLSHÅNDTERING

Bedre avfallshåndtering gir gevinster
Det er en positiv utvikling på avfallshåndtering. Teknologien blir bedre, og kjøpesentrene ser verdien i å gjøre investeringer og forbedringer. De oppnår både økonomiske og miljømessige gevinster.

ANALYSE

«Kjøpesentre i sosiale medier – og noen spådommer om netthandel»
Det store internettet og den stadig økende netthandelen er blitt en betydelig trussel for norske kjøpesentre, men teknologien har også banet vei for digitale kundeklubber og sosiale medier som forenkler hverdagen til senterledelsen i større grad enn tidligere. Vi i Prognosesenteret har systematisk samlet inn data fra sosiale medier og analysert hvilke kjøpesentre som presterer best i disse kanalene. Vi har også sett litt på hvordan netthandelen vil utvikle seg i tiden som kommer.

DISTRIBUSJON

Lanserer abonnementstjeneste for frakt
Schibsted lanserer abonnementstjenesten Svosj med det formål å bidra til å løse netthandelens største utfordring: Dyr, treg og uforutsigbar frakt.

Kolonial og Clas Ohlson inngår samarbeid
I begynnelsen av september kunngjorde Kolonial.no og Clas Ohlson at de hadde inngått et samarbeid om distribusjon.

BUTIKKDRIFT

Suser i Sivet ble Årets butikk
Så morsomt – så overraskende! Siv Heleen Grødem ble lurt trill rundt da hun holdt et innlegg om sin suksessbedrift Suser i sivet på Virkes Handelskonferanse. Da hun avsluttet innlegget, ble hun holdt tilbake og kåret til årets butikk i tekstilbransjen 2019.

SIKKERHET

Omorganiserer vakthold for billigere senter-leie
For å redusere driftsutgiftene til leietakere som rammes av økt netthandel og sviktende omsetning, vil Olav Thon Gruppen omorganisere vaktholdet ved flere kjøpesentre. Grønland Basar er allerede i gang – og et av tiltakene er tilbakeføring av driftsoppgaver fra vekterne til eget driftspersonell.

NETTHANDEL

Surf på e-handelsbølgen eller svelg vann
Netthandelen er tilsynelatende i ferd med å gå under, skal man tro regnskapstallene til mange av nettaktørene. Gispende etter kunstig åndedrett. Sett fra innsiden er dette langt fra tilfellet.

RETAILTRENDER

#Kidfluence: små stemmer – stor innflytelse
I dag har barn fått en mye mer direkte og indirekte innflytelse på beslutningene som tas i husstanden. Barn og foreldre har begynt å samarbeide i mye større grad enn før. Det betyr at barn har en overraskende stor innvirkning når det gjelder
beslutningene og valgene som tas i hjemmet.


FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her


Retailmagasinet er et uavhengig fagtidsskrift for drift og ledelse av kjeder og kjøpesenter. Bladet dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment, og gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Les mer om Retailmagasinet

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

 

Retailmagasinet 6/2019 er ute nå