Ski Storsenter tilbyr kundene kino, treningssenter, hotell, og sin egen Personal Shopper. I disse dager utvides servicetilbudet med appen Hjemlevering. – Stadig flere opplevelser kobles til shopping, og det er stadig flere som nå ønsker seg dette. Slik gir vi kundene et utvidet servicetilbud, sier senterleder Gro Collett ved Ski Storsenter.

Retailmagasinet er et uavhengig fagtidsskrift for drift og ledelse av kjeder og kjøpesenter. Bladet dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment, og gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Retailmagasinet 5/2019 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Kundene forventer relevans
Som kunder har vi alle erfart at det er smått irriterende å bli tilbudt samme produkt som vi akkurat har kjøpt. Markedsføringen må bli mer intelligent enn som så, og det er heldigvis slik utviklingen er.


KJEDE

Norli og Libris blir én kjede
Da eierselskapene til Norli og Libris ble fusjonert i 2012, ble noen synergier tatt ut. Men de fortsatte med to kjedenavn med ulike kulturer og driftsform. Nå samles butikkene i Norli-kjeden. Alle bakenforliggende funksjoner er allerede samordnet gjennom de senere årene.


SKJERMLØSNINGER

– Kjeder bør ha egne skjermer
Bedre kvalitet, lavere pris og høyere brukervennlighet gjør at det leveres skjermløsninger til norske butikker og kjøpesenter i høyere tempo enn noensinne.

– Skjermer mer lønnsomt enn trykte plakater
Vi er kommet til et brytningspunkt der skjermer er billigere enn trykte plakater, hevdes det. Samsung er markedsleder og forventer å selge mange skjermer til norsk retail framover.


CRM OG KUNDELOJALITET

Kundeklubb: – Prioriter egne kanaler
Kundeklubber har effekt, og kunnskap om kundene har betydelig verdi for retailere. Fordi det er blitt mer krevende å nå fram med sitt budskap, er gode verktøy blitt viktigere.


SENTERLEDER

Ny senterleder på Kvadrat
Når tidligere senterleder Bent O. Hansen drar jorden rundt, overlater han roret på Kvadrat til Renate Hjørnevik.


KUNDELOJALITET

Kjell & Company starter lojalitetsprogram i Norge
Kjell & Company har lansert lojalitetsprogram i Norge for å kunne tilby kundene mer personlig kommunikasjon og utvalg av tilbud.


DIGITALISERING

Digital tjeneste for tilbakekalling av dagligvarer
Nå er ReCall lansert – dagligvarebransjens nye digitale tjeneste for tilbaketrekking og tilbakekalling av matvarer. Den portalbaserte tjenesten digitaliserer prosessen og skal gjøre den både enklere, raskere og tryggere.


OMNIKANAL

Søstrene Grene åpner nettbutikk
Som del av en større digital transformasjon åpner Søstrene Grene nettbutikk neste år, som ett av flere store digitale utviklingsprosjekter.


TRENDER

Handelen endrer seg som alltid, bare fortere
– Handelen har alltid endret seg, men aldri så fort og gjennomgripende som nå, fastslår Harald J. Andersen, direktør for handel i Virke.


BUTIKKINNREDNING

Puume etablerer seg i Norge
Innredningsleverandøren Puume har etablert seg i Norge og har som ambisjon å bli blant de fire største mot retail og restauranter.


SENTERDRIFT

Ski Storsenter gir kundene et utvidet servicetilbud
– Vi var tidlig ute med tilbud som kino, treningssenter og hotell, og således Norges første multisenter. I tillegg til opplevelsene, er vi opptatt av å gi kundene et utvidet servicetilbud, der for eksempel vår Personal Shopper har vært en stor suksess for oss,
sier senterleder Gro Collett ved Ski Storsenter.


BÆREKRAFT

KORK: Verdens første karbonpositive emballasje?
Kosmetikk-kjeden Lush er i gang med å teste såpekopper av kork som de mener bidrar til å redusere CO2-mengden i atmosfæren. Muligens er dette den første karbonpositive emballasjen i verden.


KJØPESENTER

Bysenteret i Harstad fylt opp
Bysenteret, med beliggenhet midt i Harstad sentrum, er nå fylt opp på rekordtid etter at Inglot og nylig Wagner etablerte seg som de to siste av i alt 20 butikker. I tillegg består senteret av fire serveringssteder.


RETAILTRENDER

Retail Activism – Når verdier og holdninger slår igjennom
Tiden på sidelinjen er over, og verdier og handlinger bak virksomheten er blitt nøkkelen til lojale kunder.


KUNDETRAFIKK

– Footfall is the new currency
For kjøpesentre er evnen til å tiltrekke seg mennesker og vise til økte besøkstall et av de viktigste målekriteriene for eierne, investorene og for retailerne. Dette målekriteriet kommer ikke til å bli noe mindre viktig i tiden fremover, snarere tvert imot.

Netthandel: Derfor kan den ustoppelige veksten snart være over
Selv ikke Amazon kan unnslippe tyngdekraften i det lange løp.


HANDELSEIENDOM

Skal bli knutepunkt Nye Ålesund kommune
Digerneset Næringspark skal utvikles til et foretrukkent handelssentrum på Sunnmøre for den nye Ålesund kommune. Attraksjoner for barnefamilier er med.


EVENT

Kjøpesenterkonferansen – bransjens viktigste møteplass
Kjøpesenterkonferansen avholdes 16.-17. oktober på Clarion Hotel & Congress i Trondheim.


FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her


Les mer om Retailmagasinet

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

 

Retailmagasinet 5/2019 er ute nå