Susanne Ehnbåge har erfart en knalltøff konkurranse og digitalisering i elektronikkbransjen. Nå er hennes oppgave å utvikle Lindex sin digitale satsing og øke selskapets inntekter og lønnsomhet etter to utfordrende år.

Retailmagasinet er et uavhengig fagtidsskrift for drift og ledelse av kjeder og kjøpesenter. Bladet dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment, og gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Retailmagasinet 4/2019 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Kampen om spisskompetansen
Det finnes stillingskategorier i retail hvor det er kraftig underdekning, nemlig på felter hvor nye former for spisskompetanse trengs. Eksempler er space og category management, e-commerce og moderne logistikk.


KJEDE

Mer øyehelse for pengene gir Specsavers vekst
Med lavere pris har Specsavers spist markedsandeler i optikerbransjen. Hver butikk skal ha to partnere som håndterer henholdsvis det faglige og det kommersielle. At kjeden gjør det bra bekreftes både av økonomiske nøkkeltall og en rekke kåringer og undersøkelser.

Trener på kundemøtet
Specsavers har i ni år samarbeidet med Maze Feedback om hverdagstrening og måling av kundemøtet.

Hun tar Lindex inn i fremtiden
Susanne Ehnbåge har erfart en knalltøff konkurranse og digitalisering i elektronikkbransjen. Nå er hennes oppgave å utvikle Lindex sin digitale satsing og øke selskapets inntekter og lønnsomhet etter to utfordrende år. Her forteller hun hvordan.


PARKERING

Skiltgjenkjenning: Mer kundevennlig og mindre misbruk
Amfi Kanebogen høster fordeler med sitt nye parkeringssystem. Senterets reelle kunder finner lettere parkering, og eventuell betaling går smertefritt. Fremmedparkeringen, som viste seg å ha vært større enn de trodde, er blitt borte.

Kundevennlig parkering øker omsetningen
Moderne parkering gir flere kunder og mer fornøyde kunder som handler for mer. Data fra parkeringen kan brukes i markedsføringen.

– Viktigste enkelttiltak for kundeopplevelsen
CC Vest på Lilleaker i Oslo installerte skiltgjenkjenning (ANPR) for halvannet år siden. OnePark er leverandør og drifter parkeringsanlegget.

EasyPark gjør parkering smartere
Med flere nye og intelligente funksjoner vil Easy- Park forenkle parkering ytterligere.

– Slipper «overtidsangst»
På Hvaltorvet i Sandefjord er det Q-Park som drifter parkeringsanlegget i kjelleren. EasyParks løsning kommer som et ekstra betalingsalternativ.


TEKNOLOGI

Nike lanserer app som måler føtter presist
Nike har utviklet appen ”Nike Fit” som måler kundenes føtter med mobiltelefonen. Det avhjelper problemet i retail med størrelser som ikke er entydige og derfor bidrar til en unødvendig stor returandel ved netthandel.

MILJØ

Honningproduksjon på sentertaket
Storo biegård, på taket av Storo Storsenter, er på ett år blitt et populært innslag i bydelen Sagene/Nordre Aker. 1300–1400 glass egenprodusert og -pakket honning vil i høst bli solgt i Coop Mega på senteret, til inntekt for et lokalt veldedig formål.

LAGER

Biltema bygger ut lageret og øker bruken av båt og tog
Biltema bygger ut sentrallageret i Halmstad som et av Nordens største. Framover vil kjeden frakte mer varer med båt og tog.

ÅRETS BUTIKKSJEF

– Med lidenskap får man med seg folket
Lidenskap for jobben bidro til at Monica Ervig Kjendalen ved Meny Solsiden ble kåret til Årets butikksjef i fjor. – De ansatte presterer bedre når de trives, og det vises på bunnlinja. Det er lønnsomt å jobbe gjennom folket sitt, sier hun.


REKRUTTERING

– Vellykket rekruttering er avgjørende
Etter tidligere å ha rekruttert franchisetakere selv har Gulating nå overlatt jobben til profesjonelle.

– Bør overlates til profesjonelle
Frank Naalsund er franchisetaker og butikksjef for Gulatings nye butikk på Amfi Moa i Ålesund. Han ble rekruttert av Cappa.

Retail endrer seg, rekrutteringen også
Cappa har opp gjennom årene rekruttert hundrevis av butikksjefer til norske retailere, oftest til kjeder som benytter franchise som driftsmodell.

Kamp om spisskompetansen i retail
Smartpeople merker endringene som skjer i retail når de rekrutterer. I noen stillingskategorier er det underdekning, og kjedene kniver om de beste hodene.


SKILTING

Tapte kamp om veiskilting
Norwegian Outlet Stavanger på Ålgård resignerer etter en 18 måneder seig kamp for å få veiskilt ved E39. Forskjellsbehandling til tross, det siste avslaget tas nå til etterretning.

NÆRSENTER

Lykkelig som lite bydelssenter
PP-senteret på Vestsida i Porsgrunn er lykkelig som et lite bydelssenter. I år feires 50-årsjubileum, med mange patriotiske kunder som har vært lojale helt siden starten.


SENTERDRIFT

– Har stoppet handelslekkasjen
– Heiane Storsenter ble bygget for å stoppe handelslekkasjen, først og fremst til Haugesund. Nå som omsetningen er kommet opp i nesten en halv milliard, må vi kunne si at vi har lykkes bra, sier senterleder Terje Børtveit.

– Kjører hardt på service
Sko kan man kjøpe på nett, men hos Mani på Heiane Storsenter gir man likevel kundene gode grunner for å oppsøke butikken. – Vi kjører hardt på service. Vi vil være førstevalget, sier butikksjef Jane Bjelland.


ORGANISASJON

NHO vokser innen retail
Bransjeglidning og økt fokus på hele verdikjeden gjør NHO mer aktuelle for retailbransjen.

SKJERMLØSNINGER

Bruker digitale skjermer både inne og ute
Superdry har tatt i bruk digitale skjermer i sin flaggskipbutikk i Bogstadveien, både innvendig og i fasadevinduet. Kjeden planlegger å rulle ut skjermer til øvrige butikker.

GRENSEHANDEL

Tysk nettsupermarked satser på Norge
Konkurransen i det norske dagligvaremarkedet hardner til, ikke bare gjennom spissede konsepter som Iceland. Nå sikter en aktør seg inn mot hele det nordiske markedet med en nettbutikk, Shobr.no, med et stort tørrvaresortiment. Basen ligger i Flensburg i Nord-Tyskland, på grensen til Danmark.

FRANCHISE

Internasjonal franchisekonferanse gjennomført i Oslo
14.-16. mai avholdt Franchise Pool International sitt tolvte Global Forum, denne gang i Oslo.

TRENDER
Teknologi kreves for å overleve
Konkursstatistikken for detaljhandelen skremmer. Kjeder går overende, også store. De som skal overleve, må ta i bruk ny teknologi for å frigjøre butikkens viktigste ressurs: den kyndige medarbeider som skal gi kunden råd og en god handleopplevelse.

RETAILTRENDER

Norske forbrukeres atferd og holdninger skaper grunnlag for nye forretningsmodeller
I denne artikkelen ser vi nærmere på abonnementstjenester og delingsøkonomikonsepter, mens vi zoomer inn på norske forbrukere.

KJØPESENTERFORSKRIFTEN

Vil stoppe Biltema i Ringsaker
Fylkesmannen gir seg ikke og anker Ringsaker kommunes dispensasjon til Biltema for å etablere seg i Åker E6 handelspark, tidligere Ringsaker handelspark.

NETTHANDEL

Må ta Instagram på alvor
Bruker man ikke Instagram, blir man parkert som nettbutikk om man har kvinner i alderen 20-30 år som målgruppe.

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her


Les mer om Retailmagasinet

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

 

 

Retailmagasinet 4/2019 er ute nå