Tekstilforum 5/2020

I denne utgaven starter vi to nye fagserier: Serviceskolen og «Jakten på lønnsomheten».

Publisert

Serviceskolen skal gi grunnleggende innføring i, og gode råd om kundebehandling og hvordan man skaper en serviceopplevelse som er bedre enn det kunden forventer. «Jakten på lønnsomheten» er en artikkelserie som gir økt forståelse for hva man gjør og ikke gjør for å skape lønnsom drift, øke bruttofortjenesten få trofaste kunder og en hyggelig bunnlinje.

Her ser du en en oversikt over hva du kan lese i Tekstilforum 5/2020

LEDER:

DU er den gode kundeopplevelsen

«Om butikken skal overleve viruskriser og en stadig økende konkurranse med internasjonale nettbutikker må man skape den gode opplevelsen for kundene og kunne by på noe spesielt. Noe man nesten ikke finner andre steder. I hvert fall om man bestiller klær og sko fra en bærbar PC.»

Minimesseekstra

Flere sider med nyheter fra utstillerne på minimessa

- Riktig lyd og lys øker omsetningen!

- Ikke nok bare å lage bærekraftige klær

Innredningstrend: Treverk og digitale budskap

Øk salget med SMS-kampanjer

7 skotrender til SS 21

Med mer

SERVICESKOLEN

Del 1: – Hvorfor «Hei»?

Si hei og selg mer. Det lyder vel litt enkelt, men er både sant og dokumenterbart. Den kunden som får et hyggelig blikk og en hilsen når de kommer inn blir lengre i butikken og handler mer. Men under halvparten av alle kunder som besøker norske kjeder får en slik velkomst, viser en nylig gjennomført undersøkelse.

BUTIKKDRIFT

Torvet herre- og ungdomsklær: - Kunder som kommer til oss vet at de får god hjelp

Dyktige, dedikerte medarbeidere, gode merkevarer, god kontroll, godt renommé og tydelig profil. Dette er de viktigste grunnene til et Torvet herreog ungdomsklær i Hønefoss leverer gode resultater år etter år.

Handler i butikken - uten å være der

Butikken Klesskapet på Melbu er veldig fornøyd med deltakelsen i Norges første live shopping-prosjekt i Vesterålen – ”Heimhandla.

– Må være til stede i butikken selv

Lojale kunder, god kunnskap om lokalmarkedet og streng kostnadskontroll bidrar til høy driftsmargin for Senter Woman på Husnes.

NY SERIE: BUTIKKUTVIKLING

I en ny artikkelserie i samarbeid med Butikkutvikling AS i Bryne tar Tekstilforum for seg hvordan man på ulike måter kan øke butikkens lønnsomhet.

Jakten på lønnsomhet

Før Koronakrisen inntraff var det tøffe tider i tekstilbransjen med små marginer, manglede lønnsomhet og overetablering. Koronakrisen sin inntreden har dessverre ikke gjort den økonomiske situasjonen bedre for mange av landets klesbutikker. Situasjonen som bransjen nå står i stiller store krav til økonomiforståelse hos leverandør, kjede, butikkleder og den enkelte medarbeider.

Tekstilforum

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Bestill abonnement

MATERIALTRENDER

Dette er fremtidens materialer

Pej gruppens trendredaktør Rie Fjordsøe Rasmussen sammen med Dr. Andrew Dent, ledende forsker i materialforskningsinstituttet Material Connexion presenterer åtte av fremtidens innovative materialer og teknikker i fire temaer som hver for seg viser vår økende interesse for naturens ressurser, gjenbruk og kreativitet.

NORRSKE MERKER

FOGG Gildeskål: Bærekraftige klær med arktiske røtter

- Det er bedre med en lue på hodet enn fem i skapet! Det er utgangspunktet til FOGG Gildeskål, som lager luer, skjerf og basisplagg inspirert av arktisk natur og miljø.

KJEDEDRIFT

Toårsplan gjennomført på to måneder

Polarn O. Pyret har vært gjennom rekonstruksjon og har halvert antall butikker i Norge. Men samtidig øker de satsingen på netthandel og går inn i nye land.

FASTE SIDER

LEVERANDØRINDEKSEN
Se nettutgaven her

BRANSJENYTT
Flere siden med bransjenyheter