Retailmagasinet 5/2020

På Franchisekonferansen 2020 vant Deli de Luca prisen Årets Franchisekjede. Hovedbegrunnelsen var at kjeden har gått over til franchisemodellen i rekordtempo, med suksess.

Publisert

Tormod Lier har siden juni 2013 vært kjedeleder og forklarer hvordan rekordløpet ble lagt opp:

– Ca 80 butikker gikk over til franchise i fjor. Når man skifter driftsmodell, er det følelser og engasjement inne i bildet. Bank i bordet – det gikk veldig, veldig bra!

Oppsiktsvekkende nok tjener alle franchisetakerne i kjeden penger.

Du kan lese mer om Dei de Luca i Retailmagasinet 5/2020. I tillegg finner du dette:

Leder:
Vil Amazon ramme norsk retail?
«Amazon har bekreftet at de etablerer seg i Sverige i høst, noe som har utløst en debatt også her til lands. Vil Amazon presse marginene hos oss? Skal kjeder tørre å samarbeide med Amazon, eller slår det bare tilbake på dem senere?»

#handlelokalt skaper nytt handlemønster
Foreningen for de fleste forretningsdrivende i Tromsø sentrum kastet seg rundt da koronapandemien traff. Resultatet ble en kampanje for å handle lokalt som har overtruffet alle forventninger og trolig innleder et nytt varig handlemønster.

Nytt senter:
Valkyrien skal styrke Bogstadveien

– Valkyrien skal styrke Bogstadveien som attraktivt handelsområde og bidra til å styrke bydelen. Vi skal tilføre noe nytt og annerledes i et allerede godt etablert område.

Unified Commerce i Maxbo:
– Vi tenker ikke kanal, men handel totalt sett

Maxbo er kommet et godt stykke på veien fra omnikanal til unified commerce. Da må alle IT-systemene spille på lag.

Seks tips for å vinne med omnikanal
Selv om retailere har snakket om å investere i omnikanal i over et tiår, mangler flere grunnleggende omnikanal-muligheter.

– Butikklederen må ha passion og være stolt av å selge
Hun har rekruttert flere hundre butikkledere til norske kjeder. Kristine Bang Abelsen leter etter er de som er utadvendte og brenner for butikksalg.

Butikksjefen skal ha mange egenskaper, til dels motstridende
– Rollen til en butikksjef innebærer kompleksitet. En butikksjef skal ha flere, til dels motstridende egenskaper. Han eller hun skal være litt av alt, sier Magne Lome til Retailmagasinet.

– Må ha en plan for bruk av skjermløsninger
Forskning viser at bruk av skjermer i butikker har noe for seg, forutsatt at kjeden har en plan for bruken. Framover vil det komme mer kunstig intelligens inn i løsningene.

Først ute med touchfri 3D wayfinding
I mars stengte Norge ned, også kjøpesentrene. Blant annet skrudde de av wayfinding- skjermene sine grunnet smittevern. Easy Touch & Led snudde seg raskt rundt og utviklet touchfri 3D wayfinding.

Skjermløsningene blir bedre, men kundenes oppmerksomhet og GDPR bremser
Digitale skjermløsninger blir stadig bedre, blant annet med mulighet for kunstig intelligens og interaktivitet. Utfordringer for retailere er personvernregler og å få kundene til å legge merke til budskapet på skjermene.

Hattebutikken blør
Hattebutikken HOLM blør under koronakrisen. I alle år unntatt ett har butikken – en av Norges eldste faghandelsbutikker i løpende drift – gått i pluss. I år kan bli første år med røde tall under normal drift, som følge av korona.

Forbrukerrådet: Klesbransjen grønnvasker i nettbutikkene
Forbrukerrådet klager fem store kleskjeder inn til Forbrukertilsynet for villedende bruk av miljøpåstander i markedsføringen. Rådet mener at forbrukere ikke kan stole på markedsføringen som forteller at klærne er bærekraftige.

– Må selv være tilstede i driften
Lojale kunder, god kunnskap om lokalmarkedet og streng kostnadskontroll bidrar til høy driftsmargin for Senter Woman på Husnes.

Herbarium med spektakulær arkitektur
Gamle Straen i Stavanger ble renovert og gjenoppstod som Fugl Føniks i form av et nytt miljøsenter med blant annet bypark på taket, signert Snøhetta. Senteret fikk nytt navn: Herbarium.

Driver ni butikker: Retail is detail
Bjørn Røthe driver ni Skoringen-butikker fra Orkanger i sør til Mo i Rana i nord. Det er summen av mange detaljer som gjør at han leverer gode tall og en god bunnlinje.

Mobilbetaling i butikk på plass i 90% av terminalene i løpet av kvartalet
Vipps har de siste månedene rullet ut mobilbetaling i fysiske butikker. I løpet av inneværende kvartal vil Vipps være noenlunde fullt tilgjengelig i norske butikker når både bankene og kjedene har åpnet opp for løsningen.

Første Amazon Fresh-supermarked åpnet – kundene kan gå rett forbi kassa
I slutten av august åpnet Amazon sitt første nye supermarked med ferskvarer, Amazon Fresh, i Los Angeles. Algoritmer og sensorer identifiserer hvilke varer som er lagt i handlevogna og gjør det mulig for kunder å gå rett forbi kassa.

Slik har Europris blitt et lokomotiv i norsk retail
Covid-19 har gitt Europris vekst, men kjeden har i tillegg gjort mye riktig. Blant annet å samle distribusjonen, ha et tilpasningsdyktig retailkonsept og lansering av netthandel.

Tøff start for den nye senterlederen på Mortensrud
Hun ble kallet til drømmejobben, men fikk en krevende start da koronaviruset kullkastet virkeligheten for kjøpesentrene, inkludert Senter Syd på Mortensrud hvor hun skulle overta lederrollen.

Handel i distriktene: To måneder med inntekt og ti uten
Det er to sommermåneder som berger handelen i Atna. Coop Marked har imponerende nok greid å drive med plussresultat i Atna de seinere år

Kronikk:
Butikkene en kjempefordel i møte med Amazon
Koronakrisen og Amazons Norden-lansering gir «perfekt storm» for dagligvarer på nett. Forbrukerne kan glede seg.
Jacob Tveraabak konsernsjef i StrongPoint

Retailmagasinet

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement


Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Retailtrender:
Dagligvarehandelen har fått momentum – og hva så..?
Dagligvarehandelen har alltid vært preget av en løpende relativt forutsigbar strukturutvikling, særlig drevet av lavprissupermarkedenes voldsomme historiske vekst. Men nå har koronakrisen satt en ny dagsorden som kan vende opp ned på de seneste års utvikling. Eller faller alt på plass igjen, slik at vi neste år vender tilbake til “normale” tilstander, fordi away-fromhome forbruket er tilbake på vekstsporet?
Av Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia

Helsehus midt i kjøpesenteret
AMFI Elverum har bygget om den eksisterende høyblokka til et helt nytt ‘helsehus’. Her skal alle helsetilbud i senteret samles. Første leietaker, Elverum Fysioterapi, har allerede flyttet inn.

Bærekraft: Clas Ohlson leier ut verktøy i alle butikker
Folk er blitt mer interessert i å leie i stedet for å kjøpe. Clas Ohlson har derfor lansert muligheten til å leie verktøy i sine butikker i alle land.

Dansk senter fikk pris for å bygge ned fordommer
Danske Rødovre Centrum traff blink med konseptet ‘Life in a Box’, der kjøpesenterets kunder kunne ”låne” et annet menneske i et såkalt menneskelig bibliotek. På årets ICSC Global Awards ble markedsføringskampanjen hedret som ”the best of the best”.

Forbrukslån: – En stund til vi ser den nye normalen
Forbruksgjelden har vært på vei ned. Med COVID-19 i tillegg er det naturlig at det ikke blir vekst i år.

Power kjøper tilbake varehuset i Kongsberg – franchise likevel foretrukken driftsmodell
Power vil kun drive de aller største varehusene i egen regi, men legger opp til å vokse med franchise. Kjeden er inne i en ekspansiv periode.