Retailmagasinet 3/2021

Publisert

Dette kan du lese om i Retailmagasinet 3/2021:

Miksen mellom fysisk og digitalt

LEDER: «Kunsten for retailere er å finne balansen mellom kanalene, mellom fysiske butikker og netthandel, og den logistikk som skal til for å få kanalene til å spille på lag og gi de stadig mer bevisste kundene de leveringsalternativene de ønsker.»

– Vi vil være best i bransjen på kundetilfredshet

Å jobbe systematisk med kundetilbakemeldinger gir Byggmakker CF bedre lønnsomhet og omdømme.

Ny netthandelsplattform: – Har fått bedre flyt og mer tid til kundene

Med både B2C og B2B i butikk og på nett er Torshov Sport en kompleks bruker av netthandelsplattform. I tillegg ønsker de at leverandøren skal være en partner i utviklingen av konseptet.

Tar digital lederrolle i byggevarebransjen

Optimera har lansert en betydelig oppgradert e-handelsløsning for proffsegmentet (B2B) i byggevarebransjen. Løsningen MinOptimera er bygd opp fra grunnen av med moderne skytjenester.

Totalleverandør av innredning, gulv og belysning

New Shop leverer butikkinnredning, gulv og belysning til norsk retail. Å utvikle et butikkonsept er et tett samarbeid mellom kunde og leverandør.

Slettvoll: – Miljøfyrtårnsertififiseringen er bare starten

Slettvoll på Stranda er blitt sertifisert Miljøfyrtårnbedrift. Nå ser de frem til å jobbe videre mot et stadig mer bærekraftig selskap.

Rituals i medvind: Åpner nye butikker i tur og orden

Også Rituals har merket nedstengningene, men opplever vekst i butikkene som har vært åpne. Kjeden er i en ekspansjonsfase med sunn vekst.

– Personlig oppfølging og fleksibilitet teller for oss

Industri og Boligprodukter AS er en av landets ledende leverandører av lister, maskiner og verktøy til gulvleggerbransjen, hovedsakelig gjennom forhandlere i maling- og gulvindustrien.

«Butikker er det vi kan» – leverer både total- og delløsninger

ECL Prosjekt AS prosjekterer, bygger og innreder butikker over hele landet. Selskapet ble stiftet i 2006, og de har seks ansatte i Oslo.

Kremmartunet Gol: Lite, men godt!

– Kremmartunet er et lite, men godt senter. Vi som driver butikk her, er godt involvert i driften og har stor påvirkning på drift og utvikling, sammenlignet med det vi hører fra andre sentre. Vi samarbeider godt med senterledelsen og med hverandre og har et godt samhold.

Tarkett lanserer svært naturtro LVT

En svært matt overflate og HD-print gjør Tarketts nye LVT mer naturtro enn noensinne.

Kozmos blir Ringo – Norges største leketøykjede

Nordic Toy Team i Drammen huser i dag tre kjeder innen butikkhandel med spill og leker: Kozmos og Ringo i Norge samt Lekextra i Sverige. Kjedehuset melder nå om endringer i profileringen.

Etablerte live shopping med enkle hjelpemidler – genererer ordrer

Maxbo har gjort det mulig for kunden å kjøpe terrasse og kjøkken fra egen sofa gjennom live shopping. Investeringen har vært svært beskjeden, og ordrene kom raskt.

ZERO – en ren Finnmarkkjede med gode resultater

Tekstilkjeden Zero har åpnet butikk nr. 7 i Finnmark. Hege Johnsen setter seg gjerne i bilen for å kjøre 42 mil mellom to av butikkene.

– Skap levende sentrumsbutikk gjennom nettkanaler

– Sentrumsbutikkene må sørge for å være synlige og tilgjengelige med sine produkter og tjenester 24/7 ved å utnytte alle mulighetene som finnes på nettet.

Hennig-Olsen Is valgte RELEX

Hennig-Olsen Is velger RELEX Solutions for optimerte og automatiserte kanalspesifikke etterspørselsprognoser.

Teknologi redder butikker på små steder – økt omsetning og større sortiment

Omsetningen øker, sortimentet blir større og kundene er fornøyd. I tillegg øker fleksibiliteten for de butikkansatte. Teknologi åpner for selvbetjening og økt åpningstid.

Matkasseleverandør i flytsone

Matkasseleverandøren RÅGO fikk sitt gjennombrudd under pandemien. Flere trøndere vil ha maten levert på døra, og lokal mat er populært.

Værste skal bli et utstillingsvindu, plass til storhandel i sentrum

– Utviklingen av Værsteområdet er et av de største byutviklingsprosjektene i Norge, og at handel er en så sentral del, er et særskilt poeng all den tid retail gjennomgår så store endringer. På denne måten kan dette prosjektet bli et utstillingsvindu for moderne handel hvor også storvareaktører får plass i sentrum.

Er blitt en kjede i kjeden hos Sport1

Husum Gruppen ekspanderer med Sport1- butikker til en egen liten kjede i kjeden, nå med 18 butikker i Innlandet fra Nittedal i sør til Lom i nord.

Trendene i skjønnhet og personlig pleie

Hjemmeøkonomien har medført et markant skifte i hvilke produkter kundene etterspør innen skjønnhet og personlig pleie. Koronaen har satt fokus på sunnhet og velvære og dermed indre skjønnhet framfor fysisk utseende.

Pølsemaker knoppskyter – bygger kjede?

Annis Pølsemakeri i Ringebu er blitt en suksess med to knoppskytinger i hovedstaden. Muligens er en kjede i emning.

Blir landsdekkende med «Pizza på meteren

Mano Pizza, med det originale konseptet ‘pizza på meteren’ – på engelsk ‘pizza by the meter’ – har lyktes så bra med piloten i Stavanger at det i løpet av våren blir knoppskyting på i Oslo. Altså er en ny norsk pizzakjede på gang.

Serviceskolen Leksjon 5: Mersalg er å gi kunden god service

Alle vet at mersalg (eller merservice) er både mulig og ønskelig, men mersalg blir ofte oppfattet som ugreit og en måte å prakke på kunden noe man ikke trenger eller har bedt om. Men i virkeligheten er det helt motsatt. En kunde som får forslag og tilbud om komplementære produkter er også en kunde som kjenner seg sett og opplever at hun får bedre service.

Retailmagasinet

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Powered by Labrador CMS