Retailmagasinet 2/2020 er ute nå

Temaet i denne utgaven er distribusjon, og vi har sett nærmere på fraktabonnementtjenesten SVOSJ. I tillegg gir vi deg messerapport fra EuroShop og Ambiente, og mye annet nyttig retail-stoff.

Publisert

Retailmagasinet 2/2020 er på vei ut til abonnentene nå. Her ser du hva utgaven inneholder:

Leder:
De ti landeplager
«Det begynner å minne om de ti landeplagene i Andre Mosebok, for retailsektoren går på stadig nye smeller. Den største og viktigste «plagen» er selvsagt netthandelen som har trigget en transformasjon som vil påvirke sektoren i flere tiår.»

Årets franchisetaker er fra Specsavers
Arnt Thomassen – som eier og driver Specsavers Lillehammer – vant prisen som Årets franchisetaker på Franchisekonferansen. ”Av og til må vi svelge noen kameler, men så går vi videre.”

XXL med Nordens mest avanserte omnikanal ordrestyring
Å utnytte både sentrallageret og butikkenes lagre ved netthandel er en kunst. XXLs ordrestyring er en mest avanserte i nordisk retail.

Fraktabonnement:SVOSJ skal endre måten vi handler på nett
Schibsted har høye ambisjoner for sin satsing på fraktabonnementstjenesten SVOSJ sammen med distribusjonsnettverket Helthjem. Når kundene opplever mindre usikkerhet om totalpris og leveringstid ved netthandel, skal de bli mer lojale.

Storbyen:Har bedret avfallshåndteringen, men vil videre
Sorteringsgraden på Storbyen har steget fra drøyt 50 til drøyt 70, men de er fortsatt ikke fornøyd.

ALTI Brotorvet:
– Må digitalisere mer og tenke nytt
ALTI Brotorvet har de samme utfordringene som andre kjøpesentre. For å opprettholde vekst må en digital satsing til, samt å få inn nye typer leietakere.

EINR lanserer tynn POS-løsning
Med Bohus som pilotkunde har EINR utviklet en lett POSløsning i skyen. Både utviklingen av løsningen og utrullingen til Bohus’ 60 butikker har skjedd imponerende raskt.

Rapport:Her er de viktigste lojalitetsdriverne
Resurs Bank har publisert sin Retail Report i Norge. Å føle seg velkommen og verdsatt står øverst på listen over lojalitetsdrivere i Norden.

Design + Bærekraft = sant
I en tid med fokus på miljø og holdbarhet; hvordan kan gulvprodusenten gjøre valgene enklere for deg som innkjøper? Tarkett merker pågang fra flere store kjeder som ønsker å utvikle butikkonsepter med gulv designet for å inngå i kretsløpet igjen.

Butikker og kjøpesentre som sin nisje
Alna Rengjøring har gjort renhold av butikker og kjøpesentre til sin egen nisje. – Råde Bakeri var min første bedriftskunde i 1999, og dem er fortsatt kunder hos oss, sier Mustafa Karais, daglig leder og eier.

Innredningstrendene på EuroShop:
Mørkere butikker, bedre lys og digitale budskap
Mørk trestruktur, metall, naturelementer, golv som matcher resten av interiøret, riktig lys og levende bilder og digitale budskap på skjermer, lyskasser og displayer. Pluss en stadig økende andel avanserte teknologiske løsninger og kunstig intelligens som forbedrer integrasjonen mellom nettbutikk og fysisk butikk.

FYGI Retail ønsket respons fra markedet på EuroShop
FYGI Retail har utviklet teknologi for å gjøre fysiske butikker smartere. De deltok på EuroShop for å se etter partnere og få respons på produktet sitt.

Smart belysning gir bedre butikk
Riktig belysning kombinert med digitale løsninger som gjør det enkelt å skreddersy og tilpasse lyset i ulike deler av butikken og ulike varegrupper blir stadig viktigere i butikkinnredning og utviklingen av nye butikk-konsepter.

StrongPoint viste fram nye produkter på EuroShop
StrongPoint viste fram både nye click&collectskap og en mobil variant på hjul på messen i Düsseldorf.

Bruker vakuum for å fjerne kondensvann, unngår sluk
Jets Vacuum AS har hovedkontor på Hareid på Nord-Vestlandet og har tradisjonelt solgt sanitære vacuumløsninger til maritime og landbaserte næringer. Nå vil de selge også til dagligvarebransjen.

Guide: Velg riktig netthandelsplattform
Salg av varer eller tjenester på nett øker for hvert år som går. Faktisk har netthandelsmarkedet, ifølge e-handels-rapporten til Nets, i snitt økt med 15 prosent årlig i Norge de siste årene.

Rabatt er ikke nok for å gjøre kunder glade
Selvfølgelig er rabatt en god måte å drive salg på. Men vær ekstra oppmerksom på butikker som bruker prisreduksjon som en måte å oppveie redusert salg i visse perioder. Det er en farlig vei å gå.

Mobil betalingsløsning for leger og klinikker
Swedbank Pay har lansert den mobile betalingsløsningen MediPay, en løsning som sparer både pasienter og leger for tid.

– Viser ikke bort brannstiftere
– Nei, det er ikke aktuelt å vise bort ungdommene selv om de laget en liten brann i ei søppelbøtte på Magneten kjøpesenter. Vi skal ta vare på ungdommen vår. De er fremtiden også for kjøpesenteret.

6 dominerende retailtrender
Detaljhandelen preges av flere trender, som dels er drevet av ny teknologi, dels av nye aktører og endret atferd. De setter rammene for hvor detaljhandelen er på vei. Her dreier det seg hovedsakelig om friksjon, eller mangelen på det. For friksjon må enten fjernes i shoppingopplevelsen, slik at smertepunkter fjernes, eller alternativt bør fokus være å skape friksjon i form av engasjement.

Heymat vant pris på Ambiente
Tre norske selskaper var utstillere på Ambiente. Et av dem var Heymat som var der for første gang. De var ikke snauere enn at de vant en pris.

Deli de Luca kåret til Årets franchisekjede
Deli de Luca vant prisen Årets Franchisekjede på Franchisekonferansen. Blant annet for å ha overført et antall enheter fra egeneid til franchise i et tempo som savner sidestykke i Norge.

Ambiente: Ordrer ble plassert tross virus og storm
Ambiente 2020 ble negativt påvirket av frykt for Corona-viruset og stormen Ciara som stoppet mange fly. Men de 108.000 som kom, lot seg inspirere og la inn ordrer.

– Må løfte opplevelsene
Økt konkurranse og nye forventninger hos gjestene gjør at hoteller må satse mer på opplevelser. Frokosten og baren må forbedres, og miljøet må være Insta-vennlig.