Retailmagasinet 1/2021

Publisert

Dette kan du lese om i Retailmagasinet 1/2021:

Jobb med svinnet

LEDERARTIKKEL: « Nordmenn måtte holde seg innenlands og handle lokalt. Men det gjorde butikktyvene også. I høst opplevde en rekke sentre økende svinn, og kreativiteten hos tyvene blomstret.»

– Involvering og bevisstgjøring for å få ned svinnet

Senterledelsen på Strømmen Storsenter har gjennom mange år jobbet med å heve sikkerheten på senteret. De har uttalt at de bestreber seg på å være landets tryggeste kjøpesenter.

Kameraer både forebygger og skaper dokumentasjon

Overvåkningskameraer forebygger svinn, både fra kunder og ansatte, og er svært nyttige for å dokumentere når hendelser har skjedd. Da er kvaliteten på bildene viktig.

Forebyggende er mest effektivt

– Vi er ekstremt opptatt av forebyggende arbeid. Det er mest effektiv og vil alltid trumfe et reaktivt fokus, sier sikkerhetssjef Kjell-Inge Oftedal i Clas Ohlson.

Reduserer svinnet ved å bygge svinnkultur og ha klare rutiner

Svinnkompetanse mener at kjeder ikke må være fornøyd med sin historiske svinnprosent. Ved å jobbe aktivt med å bygge en svinnkultur og å ha klare rutiner får man svinnet ned og reduserer antall ubehagelige situasjoner med kunder og ansatte.

Si opp utro tjener? Ha dokumentasjon!

– Når en ansatt blir tatt, hva bør terskelen være for å gi vedkommende sparken?

– Kundemøtet er avgjørende, alt annet er støttefunksjoner

Møbelringen trener på kundemøtet, for det er i butikkene slaget vil stå. Kjeden vil basere seg på fakta og ikke tro og innhenter derfor kundetilbakemeldinger fortløpende.

– Nyttig å se hvordan vi ligger an mot andre butikker

Selgerne på Møbelringen Holmestrand vil vite hvordan de ligger an og hva de kan bli bedre på. I tillegg er det nyttig å sammenligne mot andre butikker i regionen.

Reduserte varelageret til en tredjedel

I restruktureringen fra Gresvig til nye Intersport er logistikk og lagerstyring sentralt. Varelageret er tatt kraftig ned samtidig som et større utvalg av varer er gjort tilgjengelig for kundene.

På vei fra spøkelsessenter til destinasjon

Arkaden i Skien har siden relanseringen i 2017, da R8 Group kjøpte senteret fra Nordea Liv, ønsket å endre omdømmet fra dårlig besøkt ‘spøkelsessenter’ med stengte gitter til ‘destinasjon’.

Lagerhotell klart for retailere

ColliCare ønsker retailkunder til lagerhotellet sitt i Vestby.

RFID gir kontroll på varene, kan også brukes til sikring

Bruken av RFID øker i retail. Hovedsakelig til lagerstyring, men i økende grad også til varesikring.

Filippa K styrer lageret med RFID

Lagersynlighet i hele forsyningskjeden resulterer i god produkttilgjengelighet for Filippa K. Det svenske motemerket har rullet ut !D Cloud i alle sine butikker.

Nerstranda: Samarbeider for å utvikle Tromsø som handelsdestinasjon

Nerstranda senter er et naturlig møtesenter i Tromsø sentrum. Selv om det selvsagt er konkurranse mellom sentrum og sentrene rundt byen, særlig Jekta Storsenter, har sentrene i regionen et unikt samarbeid som bidrar til å styrke Tromsø som handelsdestinasjon.

Retail og logistikk i skjønn forening – hvilke trender vil vi se de neste 5 årene?

Hvis 2020 lærte oss noe, så er det at omstillingsevne vil være sentralt enten om man har et forbruker- eller leverandørperspektiv. I løpet av de siste tolv månedene har vaner, handlemønstre, salgskanaler, kontaktpunkter og behovet for hjemlevering endret seg dramatisk.

Sammen stoppet kjeden, vekterselskapet og politiet tyveriraid

Profesjonelle butikktyver på raid i Trøndelag i november ble stoppet gjennom effektivt samarbeid mellom Elkjøp-kjeden, vekterpartnere og politiet.

Forlot kjeden og klarer seg utmerket – også i pandemien

Som så mange andre gikk Hjemme Hos Oss i Harstad inn i årets julehandel med nervene i høyspenn. Ville det komme en nedstengning? Ville de klare å holde god orden med avstand og trygge rammer for handel? Det gikk over all forventning.

MoldeTorget tar i bruk taket med uteservering og minigolf

Glasstaket på toppen av MoldeTorget blir prikken over i-en i utviklingen av Molde sentrum med sjøfronten som den nye attraksjonen for Rosenes by som destinasjon. På nærmere 1.400 kvadratmeter blir det 250 sitteplasser i uteserveringen, med en 18-hulls minigolfbane i bakkant.

Med denne boksen kan butikken kutte over 50 % av energiforbruket

SPAR Røyken er den første butikken i Skandinavia som installerer og tester ut den nyeste teknologien innen kuldeanlegg.

Oculos, Retail Energy og SeeYou går sammen om helhetlig kundereise

Kunder har fått høyere forventninger til kundeopplevelse og vil ha en helhetlig og sømløs kundereise. Derfor går Oculos og retailmarketing miljøet Retail Energy/SeeYou sammen om å tilby en ”one-stopshop” for helhetlige kundereiser.

Kjøpesenteret – fremtidens kontorarbeidsplass?

Det gode byliv, arealutnyttelse, bærekraft, ren luft og transportløsninger: Byutvikling er et hett tema. Søkelyset bør nå rettes mot nye samlokaliseringsløsninger.

Retailtrender: Framtidas retail drives digitalt - To dominerende trender

Den teknologiske utviklingen ruller videre, og verden blir konstant mer og mer digital og nettbasert, også retail-landskapet.

Serviceskolen: Finn ut hva kunden egentlig vil ha!

Er det selvsagt at en kunde som kommer inn i en klesbutikk vil kjøpe klær? Det enkle svaret er nei, selvfølgelig ikke. Dette tredje avsnitt i Kundeserviceskolen handler om hvordan du skal finne ut hva kunden egentlig vil ha. I de foregående avsnitt har du etablert den viktige kontakten. Nå skal du bruke den til å kartlegge kundens behov; trenger hun bare en topp eller vil hun bli fin til helgens sommerfest?

Tidligere utgaver:

Powered by Labrador CMS