Årets andre utgave av Tekstilforum har minimesseekstra, men du finner også mye annet spennende lesestoff i bladet.

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

I Tekstilforum 2/2018 kan du lese om følgende:

Leder

Fysisk og mental ominnredning
«Dessverre kommer jeg ofte inn i butikker som ikke gjør dette. Som er preget av for mange merker og varer som er plassert litt tilfeldig og  planløst, og som slett ikke gjør det fristende for kundene å handle der.»
Les lederen her


Bransjenytt

Mote med sosial profil
Tekstilforums pris til årets leverandør går i år til 4Knits – en liten, men effektiv organisasjon som på få år har blitt et lite stykke norsk moteeventyr med sterkt sosialt engasjement, anført av gründer og ildsjel Siv Katralen.

Hvem blir årets beste butikk?
Tekstilforum og Virke kårer hvert år Norges beste motebutikk. Prisen deles ut i for bindelse med moteuka i august. Hvem får prisen i år? Vi vil gjerne ha ditt forslag.

Vesker inspirert av Gudbrandsdalen
Ed og Yvette La Pierre driver to butikker med sko og vesker i Ringebu og Lillehammer. Fordi de ikke fant de veskemodellene de var på jakt etter hos andre leverandører, bestemte de seg for å produsere dem selv.

Investerer i sikkerhet i Oslo sentrum
Promenaden Fashion District i Oslo sentrum vil sikre seg mot terror, kriminalitet og ulykker. Derfor ønsker de å investere millioner av kroner i pullerter for å kunne stenge offentlige gater for biltrafikk, ifølge Aktuell sikkerhet.

THIS IS IT: Tekstil-tv tar tak
NRK går stadig nye veier for å vinne unge seere, og fra 2. april kan vi følge syv avgangsstudenter på Klær- og kostymestudiet ved KHiO i deres daglige kamp for å finne sin plass i det  tekstile universet. Her blir det gråt og tenners gnissel, men også glede og fremtidsoptimisme gjennom åtte episoder.


Butikkinnredning

Må skape noe unikt og skille seg ut
– Alle er opptatt av å skape noe unikt som gjør at de skiller seg ut fra andre. Selv om de følger hovedlinjene i de trendene som dominerer, blir valg av strukturer og finish stadig viktigere.

Skreddersyr butikker med riktig identitet
– Butikkenes klare identitet gir gode  handleopplevelser. Derfor er det viktig å  skreddersy nye butikker etter kundenes  ønsker og behov, sier Bård Løkenhagen  i Inter Partner Nor.

Ny butikk på lavbudsjett for Dabella: – Hele familien i arbeid!
Bor du sammen med en handyman og har en arbeidsvillig familie rundt deg, kan du få bygd om butikken på lavbudsjett og likevel få et godt resultat.


Butikkdrift

God balanse mellom tradisjoner og utvikling
En balansegang mellom å ta vare på tradisjoner og være fremsynt, nytenkende og åpen for nye driftsmodeller. Det er hverdagen – og fremtiden – for Ferner Jacobsen.

Markedsføring på nett

Konkurranser på nettet – hvorfor og hvordan?
Får du engasjert kundene dine med en konkurranse i sosiale medier,  får du ofte mye trafikk og publisitet gratis. Vi ser på noen metoder.


Norsk design

Ull basert på sosial rettferdighet
HOI by Cottage Wool er en sosial entreprenørbedrift som produserer og selger håndvevde kvalitetsprodukter i økologisk lammeull.

Aphru: Varig, stilig og komfortabelt
Anita Godell ville ha klær med joggebuksekomfort som kunne brukes til alle anledninger. Etter en tøff start for fire år siden er hun i god  utvikling med stabil vekst med Aphru.

Aksel setter utfor i sakte fart
OL-vinner Aksel Lund Svindal er kjent for fart. Men om det går fort i utforløypa, går Greater than A for slow fashion.


Bransjeprofilen: Anh-Marthe Storheil

Hun som  aldri kan si nei  til en  utfordring
Som ung startet hun som butikksjef og selger, men i dag er hun en suksessfull entreprenør og daglig leder for klesbutikken Støy i Fredrikstad, Storheil Agency og klesmerket IBEN i Oslo.


Minimesseekstra

Stort utvalg og effektiv handel
– Velkommen til minimesse i Bergen, Ålesund, Trondheim og Tromsø.  Vi er svært fornøyde med å tilby inn kjøperne stor bredde i merker og varetyper. Her er alt, fra klær og tilbehør, sko og smykker. Det er bare å forsyne seg, sier ildsjelene bak Minimessa, Arnulf Sagplass og Otto Davidsen. 24 utstillere med tilsammen 70 merker er med på vårens minimesser.

Mystique Arom hos Haust
Mystique Arom er naturlige hudpleie- og spaprodukter som tilfører noe nytt og spesielt i butikken, og som er gode mersalgsprodukter, sier Henriette Kolstad i Haust Collection.

Miljø og sosialt ansvar stadig viktigere for Bessie
Miljø og sosialt ansvar blir stadig viktigere for B Jeans by Bessie. Fra materialvalg til alle prosesser ned til den minste detalj i egen fabrikk i Italia, sier daglig leder Kasper Bo Petersen.

– Kvalitetsbriller skal være allemannseie
– Hvorfor skal man betale massevis ekstra for å få et spesielt brillemerke, når produktkvaliteten beviselig ikke er høyere på mine produkter, som selges til en langt lavere pris? Da betaler du masse for merket, ikke for brillene, sier Moshe «Mokki» Ohana, mannen bak brillemerket Mokki.

Her er de viktigste retailtrendene
Detaljhandelen utvikler seg raskere enn noen gang før, med mobiltelefoner som den åpenbart viktigste plattformen akkurat nå.

Bygger «Floyd-univers» for å møte morgendagen
– Leverandører og butikker må stå sammen om å være  offensive i alle kanaler. Hvis ikke taper vi i kampen mot de store,  internasjonale aktørene. Derfor jobber vi hardt med å skape et  «Floyd-univers», sier Tommy Smith.

Rinascimento: Mange kolleksjoner og kjapp levering
– Det blir stadig viktigere å kunne tilby hyppige og raske leveringer slik at butikkene kan kjøpe underveis i sesongen og få varene raskt inn i butikken, sier Magne Lien, ny agent for italienske Rinascimento.

Hjelper butikkene med å redusere risiko
– Varer med omgående levering blir bare viktigere og viktigere. Butikkene må redusere risiko og ha muligheter til å kjøpe inn gjennom sesongen. Som leverandør med omgående levering bidrar vi sterkt til dette.

Kongen av nord
«Kongen av nord» blir kalt av fleipete kolleger. Og Roar Aarhaug lever opp til navnet sitt. I løpet av snart 20 år som selger av Fransa i Nord-Norge har han kjørt utallige mil i kriker og kroker langs med fjorder og over fjell.

Nytt rekordresultat for DK Company
DK Company presenterer rekorddomsetning og meget gode resultater for 2017. Omsetningen havnet på 2,96 milliarder DKK og resultatet på  235 millioner DKK er mer en dobbelt så stort som året før.


LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon

Tekstilforum 2/2018 er ute nå