Gulv er tema i årets andre utgave. Det og mye mer kan du lese om i denne utgaven av Retailmagasinet.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

I Retailmagasinet 2/18 kan du lese om følgende:

Leder: Medisinen virket
Men de tok tak. Vilkårene ble endret, nye franchiseavtaler ble utformet, og pilene begynte å peke oppover igjen. Stemningen er blitt atskillig bedre, og nå er de altså kåret til beste franchisekjede i Norge.


Omprofilering

Maxbo med ny profil
Maxbos varehus på Gol blir det første i Norge med kjedens nye profil.


Senterdrift

Kuben: Jubilerer med gave til kundene
– I september feirer vi tiårsjubileum og gir derfor kundene en gave i form av oppgradering av parkeringshuset og inngangspartiene, sier senterleder Anne Trine Høibakk i Kuben senter på Hønefoss. Pop up–butikker og små virksomheter kan komme inn som krydder.

Amfi Alta: Dritsteamet bidrar til mer enn bare drift
Et effektivt driftsteam bidrar til god drift av Finnmarks største kjøpesenter. Tre vaktmestre i turnus har gjort vekteravtale overflødig. Teamet bidrar også aktivt i markedsføring og til å bygge en god senterkultur.


Konsept

Morgendagens handelssted
The Lobby ligner ikke noe annet. I april åpner AMF Fastigheter sitt nye konsept i sentrale Stockholm.


Lager og logistikk

Outsourcet lager og logistikk
Høsten 2014 stod Kondomeriet ved et veiskille med sin lagervirksomhet: enten investere i nytt, større lager, eller gå ut i markedet og se etter samarbeidspartnere. Valget falt på outsourcing av hele lagerlogistikken til Bring Warehousing.


Gulv

Gulvleverandøren Tarkett: Tilbyr bredde og spesialdesign
Trender påvirker hvilke gulv retailere velger. I den økte konkurransen fra netthandel bruker nå flere mer penger for å få skikkelige gulv som bedrer kjøpsopplevelsen.

Leverer alt fra  gulv til tak
New Shop er et ungt selskap, men med masse erfaring. For gulv og belysning ønsker de å finne de beste løsningene sammen med retailkundene sine.


Omnikanal

Hvordan berge butikken i den digitale revolusjonen
«Nå kommer nettbutikkene og tar de fysiske butikkene.» Det har vært gjennomgangsmelodien i diskusjonen i norsk retail de siste årene.

Inviterer kundene digitalt til butikken
En Klikk & Hent­funksjon i kundeklubb­appen skal få kundene oftere til Jessheim Storsenter.


E-handel

Vertica får fotfeste i norsk e-handel
Et år er gått siden danske Vertica etablerte seg i Norge. De ser potensiale i å bistå norske selskaper med å kapitalisere på nettbutikkene sine.


Coaching

De ansatte er viktigere enn kundene
– Jeg er adferdspsykolog og enig med Richard Branson som sier at de ansatte er viktigere enn kundene. Sørg for at betjeningen tar seg av kundene skikkelig!


Digitalisering

Telenor lanserer digitaliseringstjeneste for varehandelen
Kampen om butikkkundene hardner til, og kundeflukt og butikkdød preger overskriftene. Nå lanserer Telenor en helt ny digitaliseringstjeneste hvor ny teknologi og innsikt skal brukes i den tøffe kundekampen.


Kjedeprofil

Big Bite vokser fort
Med nye ambisiøse ledere og eiere på plass i Big Bite ligger det an til en kraftig vekst i den norske conveniencekjeden. Så langt er de oppe i 57 avdelinger, og målet er 100 enheter.


Kundeservice

Kundeopplevelsen starter med butikksjefen
Å ha ansatte som trives på jobb og er stolt av arbeidsplassen sin har aldri vært viktigere for lønnsomheten i butikken enn nå.

10 råd til butikksjefen


Butikkdrift

Deler med dem som trenger det mest
Kristin Pallesgaard har hatt stor suksess med Zoma i Herkules­senteret i Skien. Og hvert år deler hun noe av overskuddet med dem som trenger det mest.


Ambiente

Ti globale drivere for retail
Hva er det som driver retail? Hva gjør kundene? Hele bransjen rystes. Hva kan gjøres for å redde fysiske butikker?

– Investering for framtida
Unikia var en av tre norske utstillere på Ambiente, og den av de norske med størst stand og høyest bemanning.

Ambiente 2018 tidenes mest internasjonale
Etter fem handlingsfylte dager kunne verdens ledende messe for forbruksvareindustrien sette sluttstrek i god stemning. Handelsbesøkende fra flere land enn noen gang bestilte de nyeste produktene fra hele verden. De fikk også verdifulle stimuli for en digital fremtid.

Knytter kontakter, ordrene kommer etterpå

Valgt ut til trendshow


Kjøpesenterdøden

«Biter seg selv  i halen»
Kjøpesentrene biter seg selv i halen ved å ese mer og mer ut. De leser ikke skriften på veggen. Den utviklingen som allerede får drastiske konsekvenser for kjøpesenterbransjen i USA, er i sin vorden her hjemme og vil akselerere, mener Ronny Spaans.


Februarseminaret

Fokus på utfordringene i retail
På Februarseminaret ble det fokusert på betalingsløsninger, GDPR og suksesskriterier for kjøpesentre i en tid hvor tradisjonell retail utfordres. CC Hamar og Apotek1 – som begge vant priser på Kjøpesenterkonferansen i høst – fortalte om hvorfor de hadde vunnet.


Faste sider

Retailtrender: Fire retailtrender som vil dominere i 2018
Forandring. Et ord av enorm betydning, som til de grader har satt dagsorden for verdens retailere. I 2018 vil forandring fortsette å dominere, ikke bare i retail, men i alle hjørner av tilværelsen, anført av den teknologiske revolusjon, de digitale innfødte Generation Y og Z, og ikke minst nytenkende og innovative aktører som setter nye standarder for hva retail kan få til.

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Imas-index
Uke 5-9 2018

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet 2/2018 er ute nå