Kaffe er tema i sommerens utgave av Convenience. Les mer om kaffetrender og hvordan aktørene i markedet jobber for å tilfredsstille kaffetørste nordmenn på farten. Dette og mye mer kan du lese om. Ta en sniktitt her!

LEDER

Det blomstrer!
«Tema for denne utgaven er kaffe, og vi har besøkt de store aktørene i markedet for å ta pulsen på hvordan kaffesalget går, og hva som skal til for å øke omsetningen. Men først har vi tatt en grundig prat med Marit Lynes i Norsk Kaffeinformasjon, for å få innsikt i hvilke trender som rører seg på kaffefronten. Nordmenn elsker kaffe, og spesielt svart kaffe skal vi tro tallene.»

Les lederen her!

KJEDEUTVIKLING

Setter en ny standard med naturlig fastfood
I begynnelsen av juni hadde den britiske fastfood-kjeden LEON premiere på åpningen av sin nye restaurant sentralt ved Oslo S. Naturlige råvarer, sunne ingredienser og rask levering er hovedelementer i kjedens konsept.
– Dette blir veldig spennende, og vi er sikre på at vi treffer godt i dette markedet. Dagens unge er mer opptatt av helse, bærekraft og sunn mat, og her treffer vi på alle disse kriteriene, sier administrerende direktør for LEON i Norge og Sverige, Helene Skjenneberg (44).

NM I SUNN FASTFOOD

Norgesmesteren i 2017: Gjør det enkelt!
I 2017 var det Circle K ved Økern i Oslo som stakk av med seieren. Stasjonsdriver Einar Valbjørn Heisum, råder årets deltakere til å bruke det man har på en smartere måte.

TEMA: KAFFE

TREND
Stabile tall: Svart kaffe  øker i omfang
Mens kaffekonsumet holder seg relativt stabilt, sverger stadig flere kaffedrikkere til mer svart kaffe, det viser tall fra Kaffeundersøkelsen 2018.
– Trendene endrer seg ikke så mye fra år til år, men ser vi på endringene over en 10-års periode, har trendene endret seg ganske mye, sier daglig leder i Norsk Kaffeinformasjon, Marit Lynes. Grovt sett viser tallene de siste årene at andelen svart kaffe øker.
– Kaffebrenneriet selger eksempelvis nå mer sort kaffe, fremfor melkebaserte kaffevarianter. I dag ligger andelen for de som sverger til svart kaffe på 73 prosent, ifølge Kaffeundersøkelsen 2018.

STARBUCKS: Stabil jevn vekst

Den 29. mai åpnet Starbucks en ny avdeling på Strømmen Storsenter. Nå er de oppe i 24 butikker i Norge. – Dette er veldig gøy, og vi hadde lange køer med gjester som ønsket å besøke oss, sier Joannis Vendrig, sjef for Starbucks i Norge og Sverige.!

En kopp ekstra i timen = 60 000 i økt fortjeneste
MIX-kjeden har i samarbeid med Evergood og Joh. Johansson gjennomført opplæring ute i MIX butikkene for å øke kunnskapen og bevisstheten rundt kaffe. Det har gitt en økning i kaffesalget på 7 til 9 prosent.

Stor suksess med fersktraktet filterkaffe
Kjøpmann Ole Martin Jørgensen, driver to 7-Eleven butikker i tilknytning til Oslo Sentralstasjon. Høsten 2017 innførte han salg av traktekaffe til travle mennesker på farten i Jernbanehallen. Det har gitt en økning fra 20-30 prosent opp til 60 prosent.

Deli De Luca rundet 100 avdelinger: 30 prosent vekst på kaffe
Etter utrullingen av Deli De Luca i Norge, som startet våren 2016, har de rundet hele 100 avdelinger i Norge. Ikke nok med det, de selger mer mat og kaffe enn noen gang tidligere.

FAST CASUAL

Vil erobre verden med norsk sjømat
Nylig åpnet Geir Skeie og Ronny Gjøse den andre Pink Fish restauranten i Oslo. Men dette er bare starten, de to har et mål om ikke mindre enn 1000 Pink Fish-restauranter på verdensbasis i løpet av de neste 10 årene.

STORHUSHOLDNING

Cater Storkjøkken åpner lagerutsalg i Lier
En av Østlandets ledende matgrossister innen storhusholdning, Cater Storkjøkken, åpnet eget lagerutsalg torsdag 7. juni på Lierskogen.

BEDRIFTSPROFIL: KANDA AS

Fra sæbefabrikk til fastfood-produksjon
For 126 år siden ble Larvik Sæbefabrikk etablert i Vestfold. Dette var forløperen til Denja og Kanda, som har spesialisert seg på fastfood. Markedet har endret seg mye siden da, men produksjon av kvalitetsprodukter står fortsatt øverst på listen.

BURGERLØFTET

Rigger for en ny burgerbølge
Nordmenn sverger til saftige burgere som aldri før. Nå følger Stabburet opp burgertrenden med sitt Burgerløft. Sortimentet utvides med to nye konsepter. Målet er å selge 1 million ekstra hamburgere.

STERKE SMAKER

Feirer 150 års jubileum verden rundt
I 1868 høstet Edmund McIlhenny sin første TABASCO pepperavling i Avery Island i Louisiana. Vi var med på den storstilte feiringen i London. Neste by ut er Oslo.

BRANSJEJUS

Kan vi sette opp kameraovervåkning på bakgrunn av mistanke om tyveri?

«Vi mistenker at en av våre medarbeidere stjeler fra kassa, men dette er kun basert på ”rykter”.  Kan vi sette opp et kamera for å få dette bekreftet?»

Hvordan håndterer vi ansettelser av sommervikarer?

«Nå som sommeren nærmer seg, øker behovet vårt for sommervikarer. Hva er vilkårene for å ansette sommervikarer, og hva må vi huske på i den forbindelse?»

LUNSJ MED CHRISTOFFER SUNDBY

– Jeg har gått fra å være den presterende utøveren, til å bli coachen som får andre til å prestere!
I løpet av sitt første års seilas i topplederstolen i Circle K i Norge, har Christoffer Sundby, imponerende nok – besøkt over 200 stasjoner landet rundt. Han har for alvor vist at han klarer å få andre til å prestere gjennom sitt smittende engasjement, entusiasme og evne til å være en motiverende coach.

Last ned PDF av bladet her.

Convenience nr. 4/2018 – TEMA: Innredning, teknologi og praktisk utstyr.

Neste utgave kommer ut i begynnelsen av september, og her har vi tema som omhandler innredning, teknologi og praktisk utstyr. Tips oss gjerne om saker via e-post karine (at) askmedia.no.

Convenience 3/2018 er ute nå