Hva er bærekraftig mote? Det kan du lese mer om i denne utgaven. I tillegg finner du mange sider med messenyheter, norsk design og trender for høst/vinter 2018/2019. Og mye mer.

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

I denne utgaven kan du lese om følgende:

LEDER

Grønt eller grønnmalt?
«Gledelig nok er det mange norske designere og moteselskaper som har inntatt en holdning om at forbruket bør reduseres og satser på varige kvalitetsklær som kan brukes lenge og som kan bidra til å redusere bruk og kast-mentaliteten.»
Les lederartikkelen her


MESSER

Innovasjon, kreativitet og handel på København-messene
CIFF i København arrangeres for 50. gang når dørene åpnes i januar. Messen har fortsatt fokus på innovasjon, talenter og kreativitet. Revolver retter seg mer inn mot handel. Messen skal være en tilrettelagt arena for den profesjonelle og godt forberedte innkjøper.

To messemastodonter dominerer i Berlin
Berlin er fortsatt et europeisk motemekka som bobler av kreativitet. I kulissene foregår en sentralisering og eierkonsentrasjon som styrker byens to største eventer – Premium og Panorama.

Tekstilforum ordner taxirabatt under moteuka
Tekstilforum har inngått en samarbeidsavtale med Norgestaxi som gjelder fra 2. til 12. februar.

Hotellavtale for motebransjen
Tekstilforums samarbeidspartner Minimessa har inngått en rabattavtale med Nordic Choice-hotellene, som gir betydelig rabatt og fordeler.

Mote, helse og skjønnhet i Telenor Arena
En ny mote- og skjønnhetsmesse er på gang i Telenor Arena. Fashion Conventions International (FCI) og Health & Beauty Scandinavia arrangeres samme helgen som innkjøpsuka i Oslo åpner i februar.

Identitet på Oslo Design Fair
Identitet er tema på Oslo Design Fair 24. til 26. januar.


MILJØ OG BÆREKRAFT

Jeanspioneren som produserer i Norge
Livid Jeans gjør noe de færreste trodde var mulig – å produsere jeans i Norge. Med bærekraftig, helt åpen produksjon av de beste materialene som kan skaffes.

Kunsten å selge bæredyktig mote
Hva er definisjonen på bæredyktig og ansvarlig mote? Spør man leverandørene, er det rom for en rekke fortolkninger, noe som gjør det til litt av en kunst å selge bæredyktig mote videre til forbrukerne.

Miljømerking og sertifisering du bør kjenne til
Dette er de viktigste merkeordningene og sertifiseringene du som innkjøper bør kjenne til.

Norge i slow modus: Bremsene på i annerledeslandet
– Få ned forbruket, mer kunnskap, mer lokal produksjon og bedre merking. Dette var budskapet fra bransjen da klima og miljøvernminister Vidar Helgesen innkalte til møte om hvilke tiltak som skal til for å gjøre tekstilbransjen mer bærekraftig.

Norske designere i bresjen for «slowing the loop»
«Slowing the loop» er siste utspill fra Greenpeace i deres rapport ‘Fashion at the Crossroads’ som ble lansert under moteuken i Milano. Noe flere norske designere har sans for.

Aphru lager klær som varer lenge
– Vi tenker langsiktig og bærekraftig og lager klær som varer lenge. Vi må komme oss unna bruk- og kast-mentaliteten som fortsatt preger store deler av motebransjen, sier Anita Godell i Aphru.


PEJ TREND HØST/VINTER 2018/2019

Power to the people
Høst/vinter 2018/2019 blir en sesong hvor forbrukeren søker etter basale eksistensverdier. Dette kommer til uttrykk i pej gruppens fire trendtemaer: Freedom to be neutral, Freedom to be curious, Freedom to think global, Freedom to speak up.


NORSK DESIGN

Rask vekst for Mazing
Amazing har skiftet navn til Mazing og har hatt voldsom vekst det siste året. Omsetningen ble nesten tredoblet i fjor. Salget i Norge og Sverige går meget bra, og nå begynner det også å ta av i Tyskland og Østerrike.

Beltet er antrekkets midtpunkt!
– Beltet er ikke accessoir, det er et signaturplagg, og antrekkets midtpunkt, bokstavelig talt!

Comeback med By Me
Med smykkemerket By Me gjør Marianne Tefre comeback med en ny kolleksjon etter to års pause. Tidløse, men tidsriktige smykker som fremhever brukerens personlighet og identitet.

«Leisure tailoring fra Julian Reed
Julian Reed satser på «leisure tailoring», en leken og krevende balansegang mellom materialer i «sportskvalitet» og skreddersøm.


KJEDEDRIFT

VIC oppgraderer og spisser profilen
VIC er i gang med en omfattende prosess hvor merkevarer, butikker og medarbeidere skal utvikles og oppgraderes. Kjeden skal spisses og framstå med en skarpere og litt høyere merkevareprofil enn i dag.


BUTIKKDRIFT

Hos Tove – liten, hyggelig og lønnsom
Det startet med salg av klær på homeparties. For ti år siden startet hun butikk. I dag er Hos Tove i Hønefoss en av Norges mest lønnsomme butikker, med kunder fra hele Østlandet.

Skaper Feel Good-stemning på Finnsnes
Å skape en annerledes butikk med attraktive merker som bidro til å skape mer liv i Finnsnes sentrum, det var målet da Britt Harland og Ceila Tande startet Feel Good Store for fire år siden. Det har de klart, og i år er de på listen over Gasellebedrifter i Troms fylke.

Guess satser bredt i Skandinavia
Guess er et merke med mange produktkategorier i sterk vekst som satser tungt i Skandinavia og Norge. Den første Guess outlet-butikk ble etablert i Norwegian i Vestby i juli. Det er planer om to butikker i Oslo-området, og det jobbes med å etablere et team på engrossalg i Norge.


KUNDEEVENT

– Viktig å inspirere både kunder og medarbeidere
– Du må gå «all in». Bruke profesjonelle samarbeidspartnere og være pinlig nøyaktig på alle detaljer, samt sørge for at alle ansatte er involvert. Da blir det et inspirerende arrangement for alle.


OPPLÆRING

Tok fagbrev og overtok butikken
Dette gikk bedre enn vi fryktet på forhånd! Nina Hunsrød og Anita Flaatnes Stor-Re er ferdig med teoridelen av fagbrevet salgsfaget og lettelsen og gleden var stor da karakterene forelå.


MARKEDSFØRING PÅ NETT

Hvordan lykkes med epostmarkedsføring – også etter GDPR
I svært mange bedrifter er det epost som gir den høyeste lønnsomheten av alle markedskanalene. Men i 2018 kommer det vesentlig skjerping av lovkravene.


BRANSJEJUS

Krav til minimumsomsetning i agent- og distribusjonsavtaler
Det har blitt mer vanlig at hovedmannen/leverandøren stiller krav til minimumsomsetning i avtalen med agenten/eneforhandleren.


BRANSJENYTT

Texcon-formann Anders Pettersen:
– Må møte bransjens utfordringer med samarbeid
– Bransjen står overfor en rekke utfordringer. Den beste måten å møte dem på, er godt samarbeid. Både medlemmene imellom og i forhold til leverandørene. Vi er avhengige av hverandre, og det må vi ta konsekvensen av, sier styreformann i Texcon, Anders Pettersen.


BRANSJEPROFILEN: Håkon Valland

Tekstilferden i Hardanger
Det skjer mye på 50 år. Håkon Valland har samlet sine erfaringer, opplevelser og mange gode historier og episoder i en egen bok, «Alltid en tråd». Det har blitt en humoristisk og svært interessant reise og et lite stykke tekstilhistorie.

LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon

MESSEKALENDER
Klikk her for nettversjon


Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

Tekstilforum 6/2017 er ute nå