Mobilbetalinger, butikkinnredning, personalisering og nyheter fra kjøpesenterkonferansen. Se hva du kan lese om i Retailmagasinet 7/2017.

Retailmagasinet er et uavhengig fagtidsskrift for drift og ledelse av kjeder og kjøpesenter. Bladet dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment, og gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Retailmagasinet 7/2017 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Fail fast
Retailguruene er lamslåtte over at endel kjeder fortsatt ikke har konkrete planer for omnikanal og mobiltilpasninger. Det er lov å feile, for det er selvsagt umulig å lykkes med alt. Men man må ”fail fast”, understreker Marcus East.


MOBILBETALINGER

Alipay vinner innpass i retail
– Vi er i en god startposisjon med Alipay i Norge, og nå begynner vi også å vinne innpass i retail.

Drøyer med Apple Pay i Norge
24. oktober lanserte Apple Pay sin betalingstjeneste i Sverige, men enn så lenge er det ikke klart for lansering i Norge.

Bankkort fortsatt foretrukken betalingsmåte
Tross mye omtale av mobilbetalinger foretrekker forbrukerne fortsatt å betale med tradisjonelt bankkort. Og kontanter kommer ikke til å dø på mange år ennå.


RETAILANALYSE

Prognosesenterets kåring av Norges beste kjøpesenter 2017
I Prognosesenteret jobber vi med mange av landets største kjeder og kjøpesenteraktører. Det viktigste for disse er å etablere butikker/ senter på de riktige stedene – og riktig dimensjonert!


SENTERDRIFT: Kremmartunet på Gol

Selvstyrt og samarbeidsvillig jubilant
– Fordelen med et lite senter som Kremmartunet er at vi er selvstyrte og nærmest kan komme sammen i gangene og ta avgjørelser. Dessuten samarbeider vi godt – både med resten av handelsstanden og med Visit Gol, forteller senterleder og «alt mulig-mann» Geir Arne Johansen.

– Riktig sted å være
– Ingen tvil om at Kremmartunet er det riktige stedet å være her på Gol, sier Kjell Magnussen.

Startet ny kjede av sportsforretninger
– Vi bruker bussen flittig, ier Eirik Walan. Han driver og er en del av eierstrukturen ved Sport Norge i Kremmartunet. Han har nettopp startet Fjellkjeden, med sju Intersport-forretninger og en G-sportforretning.


ÅRETS KJØPESENTER

CC Hamar ble Årets kjøpesenter
Da kjøpesenterbransjen kåret sine vinnere på Kjøpesenterkonferansen, var det CC Hamar – i tøff konkurranse med City Nord og Fornebu S – som vant «Årets kjøpesenter 2017».


KJØPESENTERKONFERANSEN

Fag, priser og sosialt på Kjøpesenterkonferansen
Kjøpesenterkonferansen er årets høydepunkt for kjøpesenterbransjen. Apotek1 kåret til «Årets butikkjede»

Under årets kjøpesenterkonferanse
var det kjeden Apotek1 som mottok den gjeve utnevnelsen.

Flere nyheter fra Kjøpesenterkonferansen


HANDELSEIENDOM

Satser på moderne og nære kjøpesentre
Scala Retail Property har på få år blitt markedsleder på små og mellomstore kjøpesentre i Norge. Nøkkelordene er convenient, moderne og nære.


FRANCHISE

Masterfranchisebrokeren
Magne Lome er Norges masterfranchisebroker. Han er involvert i en rekke internasjonale kjedekonsepter som skal etablere seg i Norge og norske konsepter som skal eksporteres ut.

Seks faser for godt lederskap i franchisekjeder
De fleste franchisekjeder i Norge har mye å lære av Greg Nathans psykologiske analyse av franchisetageres ”livsfaser” i et kjedeliv.


BUTIKKINNREDNING

Butikkvinduet skal slå nettet
Uansett om man har valgt å prioritere den fysiske butikken eller online, skal den fysiske butikken være noe mer enn bare det såkalte utstillingsvinduet.


RETAILJUS

Advokattjenester er en viktig medlemsfordel
Til en hyggelig timesats bistår Virkeadvokatene medlemsbedriftene innenfor de fleste rettsområder. Særlig de nye personvernreglene bidrar til hektiske dager for de 22 advokatene i Oslo.


PERSONALISERING

Slik skal Zalando bli moteverdenens Spotify
Nettmotegiganten Zalando er i gang med en storstilt personifisering av nettbutikken. – Vi skal gjøre det samme for mote og klær som Spotify gjorde for musikk, sier Caroline Carlqvist, ansvarlig for personifiseringsprogrammet.

Tilbyr spesialtrykkede etiketter til kundene
På The Body Shop i Bogstadveien kan kundene nå kjøpe Body Butter med sitt eget navn trykket på etiketten. Dette er et helt nytt konsept i Norge, og produktsjef Bradley Schaeffer er stolt av at Body Shop kan tilby det til kundene sine.


MARKEDSFØRING

Hvilke sosiale medier bør du satse på?
Facebook, Twitter, YouTube, Instagram … Det finnes mange sosiale medier, og bare de færreste har tid til å jobbe med alle. Her får du noen tips som kan hjelpe deg å velge riktige kanaler for markedsføring av ditt firma.


RETAILTRENDER

Generasjon Z: De er ikke så små lenger…
Hvor bra kjenner du Generation Z-forbrukeren? Og vet du hva de vil? Med denne generasjonen har forventning til kundeopplevelsen blitt enda høyere. For å forstå bedre hva Generation Z foretrekker og hva som driver dem når de velger eller velger bort et merke, har vi i denne artikkelen basert oss på en global undersøkelse utarbeidet av IBM som gir deg unikt innblikk i generasjonens oppførsel.


DEBATT

Fortjeneste opp i røyk
Ønsket om å bekjempe tobakkskader har bidratt til at de norske tobakksavgiftene er på topp i Europa. En ubehagelig konsekvens av de høye avgiftene er omfattende ulovlig handel med sigaretter. 44 prosent av sigarettene nordmenn røyker, er ikke kjøpt her til lands. Dette koster staten og samfunnet dyrt.


IMAS-INDEX

uke 17-42
Folk trekker inn i butikkene


KJEDENYTT

Jaktia skal erobre i Norge
Svenske Jaktia, som er norskeiet, satser stort i det norske markedet og vil starte 30 butikker for jakt og fiske neste år.

Integrerer innvandrerkvinner
IKEA har nå lansert en egen sytjeneste på varehuset på Slependen for å integrere innvandrerkvinner

Vokser organisk og på nett
Lille Vinkel Sko oppnår stjerneresultater, men vil ikke vokse i antall butikker, bare organisk – og mest på nett.


POP-UP

Devold med pop-up-butikk i Oslo sentrum
I høst har Devold hatt popup butikk Paleet på Karl Johan i Oslo.


Fjellsport velger Sergel: Effektiv kundebehandling i fokus
Fjellsport når stadig nye høyder innen netthandel, og dermed har behovet for en profesjonell håndtering av utestående fordringer meldt seg. Valget av leverandør falt på Sergel Norge, de to virksomhetene møter hverandre på effektiv
og personlig kundebehandling.

Skaper verdensledende digitale posisjoner for kjøpesentre
Boostcoms kunder når mer enn 30 prosent av fysiske kunder digitalt.


FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Verden rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele verden

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her



 

Retailmagasinet 7/2017 er ute nå