For fire år siden var Scandic Hotels en forholdsvis liten hotellaktør i Norge. Under Svein Arild Steen-Mevolds ledelse er hotellkjeden blitt markant, mye takket være en vellykket Rica-integrasjon.

Oppkjøpet av Rica i 2014 førte til at Scandic Hotels nå har blitt en markant aktør i det norske hotellmarkedet.

– Fra en omsetning på rundt 600 millioner kroner, har vi nå en omsetning på over fire milliarder kroner i Norge. Samtidig har antall «scandianere» i Norge har økt fra 700 til over 5000! sier Steen-Mevold.

I denne utgaven kan du lese et stort intervju med Scandic-sjefen.

Inn i Best Western

Tidligere My City Home Hotel I Oslo ble i mars i år til Best Western Plus City Hotel. Det er Best Westerns tredje hotell i hovedstaden, men det første i kategorien Plus.

Hotelldirektør på Best Western Plus City Hotel i Oslo, Imran Amin, forteller at hotellet har økt belegget vesentlig etter at det valgte å gå inn i Best Western-kjeden.

Les mer om hotellet i Horeca nummer 5 2017

«Messe» hele året hos 2080.no

2080.no har åpnet denne forsommeren en ny konseptbutikk («Concept Store») i Hoffsveien på Skøyen.

– Her blir det «messe» hele året, og nye, spennende konsepter skal utvikles, sier gründer og eier, Ole Henrik Eftedal.

Les mer om nyskapningen i Horeca nummer 5 2017

Culina leverer varene

En annen stor og markant storkjøkkenaktør i Norge, Culina, får stadig heder som leverandør.

– Vi er veldig stolte av disse prisene. Det er de høyeste utmerkelsene en leverandør i storkjøkkenbransjen kan få, og det betyr definitivt at vi leverer varene, sier Kathrine Berg Starheim og Irene Gulbransen i Culina.

Les mer om Culina i Horeca nummer 5 2017

Indisk mat blir neste trend

Ekte indisk mat blir den neste store trenden, forteller tidligere El Bulli-sjef Ferran Adrià til Horeca.

– Indisk mat ligger der og venter på å bli oppdaget, sier han.

Da snakker han om indisk mat som den serveres i India – ikke de variantene som er som mest populære på Europas indiske restauranter i dag.

Les intervjuet med Ferran Adrià i Horeca nummer 5 2017

Skal lokke utlendingene til Norge

Individuelle utenlandske reisende sliter med å finne frem i den norske «reiselivsjungelen». Det ønsker Torunn Tronsvang å gjøre noe med.

Hun skal vise vei med det nyetablerte selskapet Up Norway.

Les portrettintervjuet med den 34-årige gründeren i magasinet Horeca, nummer 5 2017.

Foodies – baren for ekte Bloody Mary-fans

I Bologna i Italia har det åpnet noe så eksotisk som en egen Bloody Mary- og Margaritabar. Her kan du spise fristende mat som matcher en lang og imponerende drinkmeny.

Les mer om baren i Horeca nummer 5 2017

Andre større artikler

Ellers i denne utgaven kan du lese om Kortmans Lysfabrikk, som er vår typebedrift i Horeca nummer 5 2017. Etablering av en ekte American Diner i opplevelsessenteret for tre år siden traff blink i retrobølgen. Videre er det større artikler om hoteller som nå lager sine egne særegne øl og om Bry Deg Uteliv, som gjør stor suksess i Tønsberg. Stemningen på byen øker i takt med at bråkmakere og rusbrukere utestenges og bortvises.

Videre finner du blant annet en stor temadel om sider (eller cider om du vil), der vi blant annet har besøkt Balholm/Ciderhuset og inbaren i Oslo, Himkok, mens i vindelen denne gang kan du lese om vin fra California..

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Nytt om navn, Bransjenytt, Landet Rundt, Norden Rundt, Verden Rundt, Produkter, Bransjejus og Bransjekalender.

God lesning!


Horeca (hotell, restaurant, catering og café) er bransjens klart ledende ledertidsskrift, uunnværlig for proffene som ønsker å oppdatere seg på feltene organisasjon, ledelse, drift og konsept.

I bladet finner du artikler om hotell, restaurant, kafé, catering, uteliv, reiseliv, institusjon og alt annet som berører horecabransjen.

Les mer om Horeca

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet


 

Horeca 5/2017 er ute nå