På Strømmen Storsenter pågår et prøveprosjekt hvor én distributør foretar all varelevering fra varemottaket og ut i butikkene. Det skal gi gevinster for alle involverte parter: Butikkene, distributørene og senteret.

Retailmagasinet er et uavhengig fagtidsskrift for drift og ledelse av kjeder og kjøpesenter. Bladet dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment, og gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Retailmagasinet 4/2017 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Aldri i mål
Sant å si trodde vi at norsk retail hadde en rimelig strømlinjeformet logistikk, men vi har lært at det stadig gjøres forbedringer. Og at det fortsatt er potensial for ytterligere besparelser


LOGISTIKK OG LAGER

ColliCare finner smartere løsninger
ColliCare har mange butikkjeder på kundelista. De har utviklet smartere løsninger for logistikken, og fortsatt er det en del å hente. Mer effektiv internlogistikk på kjøpesenter testes nå ut på Strømmen.

Strømmen Storsenter effektiviserer varelevering
På Strømmen Storsenter pågår et prøveprosjekt hvor én distributør foretar all varelevering fra varemottaket og ut i butikkene. Det skal gi gevinster for alle involverte parter: Butikkene, distributørene og senteret.

Europris flagget logistikkjobb hjem, sparte penger
Europris sparte penger da de begynte med crossdocking i Asia, og sparte ytterligere da de flyttet ompakkingen av varer hjem til 3PLleverandøren NorLines i Borg Havn.


EVENT

Handelskonferansen er viktigere enn noensinne
Norsk handel har enda ikke fått sitt Uber-moment, men kampen for fremtidens kunde er i full gang. Digitaliseringen utfordrer alt du trodde du visste om forbrukerne. Trenger norsk handel enn restart?


SENTERDRIFT

Fra busstasjon til storsenter
Det begynte så smått i 1958 som en busstasjon med noen butikker. Etter at Olav Thon kom inn som eier i 1997 har forvandlingen vært enorm, frem til det som i dag er Bergen Storsenter med ni millioner mennesker innom årlig.


BETALINGSLØSNINGER

Bambora vil forenkle betalingshverdagen
Bambora hjelper retailere med å forenkle betalinger, og de nærmeste månedene kommer ny funksjonalitet: Fakturakjøp og mobilbetalinger gjennom eksisterende terminaler.

Betalingsteknologier uten grenser
Betal med en ring i butikken, med et fingeravtrykk når du kjøper mat eller direkte med bilens drivstofflokk under tanking. Mulighetene for fremtidens betalingsmiddel er mange.


EKSPANSJON

Verdens største fotballbutikk åpnet i Oslo
I slutten av mars åpnet Torshov Sport sin nye fotballbutikk på ”hjemmebane” på Torshov i Oslo. Responsen var god og lovordene satt tett!

Konkurrerer internasjonalt
I slutten av mars åpnet Torshov Sport verdens største rene fotballbutikk i Oslo. – Vi har vært i Rio, London, Amsterdam og Berlin, og ikke noe sted i verden kan man finne en fotbakkbutikk som er i nærheten av vår, fastslår daglig leder Terje Laurendz.


ANALYSE

Kjøpsprognosen: Hvor stor er kundelekkasjen?
I mange tiår har markedsføringseksperter fundert på hva som skjer fra det øyeblikket en kunde vurderer å kjøpe et produkt til han/hun faktisk gjør det. Den berømte ”Black Box” har vært grunnlag for mange vitenskapelige modeller som forsøker å kartlegge kundens tankeprosess omkring kjøpsbeslutningen – hva, hvor og hvorfor.


AIRPORT RETAIL

Tanum satser på kvalitet
– Det er ingen andre steder vi møter så mange kunder som her på Gardermoen, så vi forventer stor omsetning. Våre fem butikker på OSL er et satsingsområde for oss, her kan vi vise frem vår kvalitet, sier butikkleder Borghild Nelson i Tanum.


AKTUELT

Stiga tar i bruk Resurs Checkout

Virke samler norsk handel


KUNDESERVICE

Smil til kundene – det lønner seg
Om du vil at kundene skal komme tilbake til butikken din, må du gi dem tid og service – ikke rabatter. Med en god servicestandard øker du kundenes lojalitet, dekningsgraden og de ansattes trivsel, og reduserer svinn.


KJEDE

Gina Tricot jubilerer og satser bærekraftig
Gina Tricot kan feire dobbeltjubileum i disse dager. Det er 20 år siden den svenske familien Appelqvist etablerte kjeden, og det er 10 år siden den første butikken ble åpnet i Grensen i Oslo.


RETAILTRENDER

Fremtidens handleopplevelse
Måten vi handler på endrer seg raskt, og forhandlerens rolle har forandret seg for alltid. Teknologien har tvunget frem endringer i detaljhandelens tradisjonelle og etablerte forretningsmodeller. Tidligere var det nok med bare én salgskanal, og de fleste forhandlere valgte å investere enten i nettbutikken eller i den tradisjonelle fysiske butikken. I dag må forhandlere gjøre mye mer enn som så. For å lykkes må forhandlere skape differensierte og tilpassede kundeopplevelser som omfavner både våre virkelige og digitale liv.

Få forecast og frigjør dine medarbeidere
De siste årene er det dukket flere og flere betalingsmuligheter i detaljhandelen. Kundene er krevende, og hvis de ikke kan betale med sin foretrukne betalingsløsning, er det en risiko for at de går et annet sted.


OMDØMME

– Invester i omdømmet
Et godt omdømme kommer ikke av seg selv. Det må investeres i opplæring, og kjeden må være sikker på at den vet hvordan de ønsker å fremstå overfor kundene.

Clas Ohlson på 2. plass i omdømmemåling
Clas Ohlson ble best i sin bransje og tok 2. plassen i Apelands prestisjefylte omdømmemåling. De fikk 86 poeng og ble hårfint slått av Finn.no som med sine 86,4 poeng har Norges beste omdømme for tredje år på rad.


FASTE SIDER

Nytt om navn
Nytt om folk i retailbransjen

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Verden rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele verden

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her


Retailmagasinet 4/2017 er ute nå