I Retailmagasinet 2/2017 kan du lese om innovasjonene vi så på verdens største retailmesse, EuroShop. Du får også bli med til Lambertseter Senter, og på Oslo Handelsstands Forenings 175-årsjubileum.

Retailmagasinet er et uavhengig fagtidsskrift for drift og ledelse av kjeder og kjøpesenter. Bladet dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment, og gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Retailmagasinet 2/2017 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Fysiske messer trengs – digitalisering til tross
«EuroShop ble nylig avsluttet i Düsseldorf, og med over 113.000 besøkende og 2.368 utstillere – fordelt på 18 messehaller – ble det satt ny rekord for verdens største retailmesse.»


AKTUELT

Black Friday: Ikke gi rabatter ukritisk
Tenk mer på bunnlinjen enn topplinjen.

Inkasso med Vipps
Inkassoselskapet Sergel mener enklere løsninger øker sjansen for å få inn penger, og lanserer derfor som de første i Norge Vipps for å betale inkassokrav.

Kvinnenes topp ti merkevarer
Hvilke merkevarer har norske kvinner best inntrykk av? YouGov har lansert nå kvinnenes rangliste over merkevarer i 2016. Listen domineres av dagligvarer og interiør.


INNOVASJON

Digitale innovasjoner på EuroShop
EuroShop er verdens største retailmesse og arrangeres hvert tredje år. Vi gir deg sju av de mange innovasjonene vi så på den den guidede turen til PlanetRetail.


MESSE

Norske inntrykk fra EuroShop
Alle nordmenn som vi snakket med på EuroShop var fornøyd og optimistiske.


SENTERDRIFT

En møteplass med noe for alle
– Vi vil at Lambertseter Senter skal være en møteplass som har noe for alle, sier senterleder Silje Aspen Ellingstad. Etter at den nye delen av senteret ble åpnet i 2010 har de passert den «etterlengtede» milliarden i omsetning, og ser nå frem mot nye utvidelser på området.


E-HANDEL

Tre trender å se opp for
2017 vil merkes av markedsføring mot babyboomere, bedre returordninger for netthandel og fremveksten av VR og AR.


DISTRIBUSJON

Frykt for å dele data i forsyningskjeden
Leverandører må holde større lagre enn nødvendig fordi dagligvarekjedene ikke vil dele sine data. Varehandelen kan tjene på mer samkjøring i grisgrendte strøk.

Asko i førersetet for klima og miljø
– Jeg har tro på at det vi har gjort og er i ferd med å gjøre, vil bidra til at andre kommer etter, sier Knut Aaland, direktør for kvalitet og miljø i Asko-konsernet. Grossisten som «forsyner Norge med mat» har ambisjoner om å bli bærekraftig og klimanøytral. Selv om det vil koste.  Tre ganger rundt jorden. Daglig. Askos sentrallager i Vestby er et av Europas største og mest moderne, og basert på høy automatiseringsgrad. I tillegg har landets største grossist et dusin lokallagre lokalisert fra Lillesand i sør til Tromsø i nord.


FRANCHISE

Cappa tar masterfranchise til Norge
Masterfranchise er en organisasjonsmodell som nå er på full fart inn i norsk retail.

Hva er det med franchise?
«Den største vinneren i denne krigen som i dag er tøffere enn noen gang, ble og er fortsatt, forbrukeren. Men hva skjedde bakover i verdikjeden?»
Kronikk av Børge Nilssen, styreleder Norsk Franchise.


TRENDER

Med kundeopplevelse i fokus
Antall besøkende i butikk er i kraftig fall, og kundene bruker stadig kortere tid når de først besøker en butikk. Likevel omsettes det for like mye som tidligere. Hva betyr det egentlig for deg som driver butikk?


KOMPETANSE

Lærer opp butikkene via TV-kanal
Med sitt innovative læringsakademi utdanner Skousen Hvitevarer samtlige franchisetakere i kjeden på én gang.


MILJØ

Mer bærekraftig denim fra Lindex
Lindex legger ned store ressurser for å produsere sine klær på en bærekraftig måte. Denimproduskjonen er spesielt viktig. Med kolleksjonen Better Denim lanserer kjeden bærekraftige denimplagg hvor vannforbruk og miljø og arbeidsmiljøbelastningene ved innfarging og øvrig produksjon er betydelig redusert.


BYUTVIKLING

Bjørvika blir en destinasjon
Siste bygget i Barcoderekka er nå ferdig, noe som betyr at Oslo S Utvikling er omtrent halvveis i prosjektet der en ny bydel, for ikke å si by, skal utvikles. – Bjørvika skal bli Norges mest attraktive nærings- og boligområde, sier bygulvsdirektør Maria Rognerud.


RETAILTRENDER

The hot four – 4 toneangivende retailtrender i 2017
Fremtidens forbrukere har meldt sin ankomst. De kjennetegnes ved at de har markant andre vaner og verdier enn tidligere generasjoner. De stiller nye krav til så vel den fysiske butikken som online, og spesielt samspillet mellom disse. Men den endrede forbrukeratferden gir også mange muligheter hvis man som retailer forstår å tilpasse sin forretning til de krevende forbrukerne.


E-HANDEL

– Retail må prøve og feile
Geir Terje Ruud tror at retail vil kunne oppleve de samme utfordringene som mediesektoren har basket med de siste ti årene. For dem som sitter rolig og venter, vil det gå én vei.


TEKNOLOGI

Får aha-opplevelser med kundetelling
Vet du hvor stor andel av kundene som er innom butikken som handler? Eller hvordan trafikken fordeler seg gjennom dagen eller mellom ukedagene? Et system for kundetelling kan gi deg overraskelser.

– Selgerne liker å bli stilt krav til
– Vi får god oversikt over vår hitrate. Det er kjekt å vite hvor mange av kundene som er innom som faktisk handler, sier butikksjef Hege Lien i skobutikken Mani på Bergen Storsenter.


JUBILEUM

Høyst livskraftig 175-åring
Oslo Handelsstands Forening er en av de mest aktive i norsk retail. I 175 år har de kjempet for handelens interesser i Oslo og Akershus, landets mest hurtigvoksende region.


Imas-Index uke 5 – 9 2017
Februar bedre enn normalt

Kjøpesenter/varehus
Nyheter fra kjøpesentre i Norge

Nytt om navn
Nytt om folk i retailbransjen

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Verden rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele verden

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet 2/2017 er ute nå