– Vi ser starten på en spennende utvikling for fisk i convenience, sier Sara Møllebakken i Sjømatrådet. Se hva du kan lese om i årets siste utgave av FastFood.

0616-fastfoodFastFood kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder f0616-promo-fastfoodor travle mennesker.

I utgave 6/2016 kan du lese om følgende:

Fisk på menyen

Forbrukerne vil kreve mer fisk i convenience
Forbrukerne vil ha mer sunn fastfood. Det betyr at markedet vil presse fram mer sjømat på menyene i convenience.
– Pølser og rødt kjøtt dominerer norske fast-foodmenyer. Sjømat utgjør et lite volum. Det positive unntaket er sushi, med catering, som har økt 100 prosent de siste fem årene, sier Sara Møllebakken i Sjømatrådet, hvor hun jobber som konstituert leder for det norske markedet.

Fish ’n Chips i tre verdensdeler
Fish ’n Chips er den første klassiske fastfood- rett, som oppsto på gaten i London midt på 1800-tallet. Den tok seg over Nordsjøen til Vestlandet, hvor den heter fishan. Retten står sterkt i tre verdensdeler


Foodtrucker

Gatebil helt til jul
– Vi har hatt en fantastisk sommer som bare varer og varer. Vi er fremdeles ute med bilen flere ganger i uken, og det kommer vi til å fortsette med helt frem til jul.

Ti foodtrucker godkjent
Oslo kommune bebudet i fjor at de ville ha 20 foodtrucker på kommunal grunn, men målsettingen er så langt bare halvt oppfylt.


Tobakksbutikker

Pipetobakk og sigarer i 93 år
”Vi er en spesialforretning innen tobakk med ca. 90 sorter snus, pipetobakk og tilbehør, sigarer, sigaretter m.m.” Slik eksponerer WI-TO tobakksforretning seg på nettportalen tromso.no.

Anonym, men ikke død bransje
Tobkkshandel er en anonym bransje i dag, men ikke helt død. De fleste forretninger er naturlig nok å finne i Oslo, som f.eks. Sagen Tobakk.


Norge rundt

Flere sider med bransjenyheter fra hele landet:

”Feskekaka rett i handa”
Fronter GO’2 Grill
Gatekjøkken ble spiseri
Trippel M: Flaggskip i sør
Kro som arbeidstrening
Vafler på Aker Brygge
På rekke og rad i Sørlandsparken
Baksetemarerittet kan være over
Mat og Prat henger sammen i Lyngdal


Robotene overtar

”Vil revolusjonere fast food-bransjen”
Fire ingeniørstudenter ved Massachusetts Institute of Technology School of Engineering (MIT) har utviklet en fullt automatisert mini-restaurant kalt Spyce Kitchen, som kan komme til å revolusjonere fast food-industrien.

”Norges nye olje”
Tenkende roboter kan bli Norges nye olje, for nå er de også i ferd med å innta nye bransjer.

Ny gourmetburger hvert 10. sekund
Her er burger-roboten som vil kunne overta jobben for ansatte i burgersjappene.

Pizza leveres med drone
16. november leverte Domino’s Pizza Enterprises og Flirtey sin første pizza med drone.


For el-biler

Bygger hurtigladere i hele landet
Grønn Kontakt bygger hurtigladere for elbiler i høyt tempo, primært ved bensinstasjoner og i nærheten av servicetilbud.

Vil ha elbilistene inn til seg
Anders Kleve Svela hos Circle K ønsker å få elbilistene inn på sine stasjoner.


Jubileum

Nyheter fra Samkjøpsgruppens 25-årsjubileum:

Trønderrock for de første 25 år
10. og 11. november satte 150 medlemmer og leverandører hverandre stevne for å feire at Samkjøpsgruppen i Trondheim har nådd den respektable alder av 25 år.

Ble priset
Under banketten i Erkebispegården ble fortjente medlemmer og samarbeidspartnere priset til stor begeistring.

’Grossistene er ikke kjedenøytrale’
Markedet trenger sunn konkurranse og et grossistledd som er 100 prosent kjedenøytral i forhold til kundenes kjedetilknytning. Her svikter dere!
Det var adm.dir. Jörg F. Stehls klare budskap til grossistene da Samkjøpsgruppen nylig feiret sitt 25-årsjubileum i Trondheim.

’Har laget en mal for arenasalg’
GO’2 Arena AS har laget en mal for hvordan kjeden skal organisere kiosksalget på ulike idrettsarenaer.


Kjede

Langsom vekst, men går i pluss
Starbucks vokser i Norge, men litt i rykk og napp. I år er det kommet til bare én ny, på Aker Brygge. Men på nyåret er det klart for to nyåpninger.


Portrett: Joannis Cornelis Vendrig

Mr. Peppes som ble Mr. Starbucks
De aller fleste forbinder ham av gode grunner med Peppes Pizza. Men nå er det Starbucks som gjelder. Driften av kjeden her hjemme er over break-even etter tre år.


Faste sider

Bransjenytt
Flere sider med bransjenyheter.

Leverandørguide


Les mer om FastFood her

Bestill abonnement

Last ned bladet elektronisk


 

Lagre

FastFood 6/2016 er ute nå