Temaet i den nyeste utgaven av Kjedemagasinet er lager, logistikk og distribusjon.

0616-kjedemagasinetKjedemagasinet er et uavhengig fagtidsskrift for drift og ledelse av kjeder og kjøpesenter. Bladet dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment, og gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Her er et innblikk i hva du kan lese mer om i Kjedemagasinet 6/2016:

Lederartikkel:

«I denne utgaven av Kjedemagasinet har vi sett nærmere på lager, logistikk og distribusjon. Dessverre må vi konstatere at det ikke stod fullt så godt til som vi trodde.»


TEMA: LOGISTIKK, LAGER OG DISTRIBUSJON

– Alle i varehandelen må ha lett tilgang på lagerstatus
Bransjeleder Visma Retail påpeker at moderne IT-systemer er avgjørende i framtidas retail. Kunder forventer mer informasjon og bedre kjøpsopplevelse. Å vite lagerstatus er et must.

Leverer moderne logistikksystemer til retail
Swisslog leverer automatiserte logistikkog lagersystemer som gir kostnadsbesparelser. Logistikk blir i stadig sterkere grad en suksessfaktor i moderne retail.

Driw klatrer videre
På plass med sine 42 ansatte i et splitter nytt, lyst og luftig bygg rett bak NTNU i Ålesund, tar Driw opp kampen med de store, internasjonale aktørene.
– Ved å utvikle innovative produkter med moderne teknologi vil vi begeistre kundene våre, sier daglig leder Cathrin Ødegård.

Alle kjeder bør ha større differensiering mellom butikkene
RELEX mener at det er den enkelte butikkens behov som skal være startpunktet for lagerstyringen. Derfra skal man jobbe seg bakover mot kjedens sentrallager og leverandørene.

– Gevinster i hele forsyningskjeden
Supply Chain Manager Marco Pair i Europris forteller at de bruker system fra RELEX og at de har valgt å konsentrere seg om integrert vareforsyning for grunnsortimentet.

– Track & Trace like viktig for B2B-forsendelser
Forsinkelser i B2Bforsendelser kan ofte få store økonomiske konsekvenser, noe som taler for track & trace.


MODERNE SENTERDRIFT

Magneten: Fra kjøpesenter til moderne bydel
Magneten kjøpesenter i Levanger har gått fra å være et butikksenter til å bli en moderne bydel.

«Styggfornøyd»
– Vi er «styggfornøyd» med å være her i Magneten, sier avdelingsleder Elin Marita Dahle i Innherreds Bakeriet, butikken som har vært i senteret i tre år.

– Finnes ikke alternativer
– Jeg vil nesten påstå at her på Levanger finnes det ikke alternativer til Magneten for oss som vil drive butikk, sier Jon Arne Kjølen, som driver to butikker ved senteret.


KJEDEUTVIKLING

– God og viktig møteplass
Fire ganger i året møtes 30 ulike kjeder som er med i Kjedelederforum.

Ulike kjeder – felles utfordringer
– De cirka 30 medlemmene i Kjedelederforum kommer enten fra medlemseide bedrifter eller de er franchisegivere, og de er veldig ulike. Likevel har de mange av de samme utfordringene, sier Halvor Bjerke.

Hjelper utenlandske kjeder inn i Norge
MR Group bistår utenlandske kjeder som vil inn på det norske markedet, men som ikke har egen organisasjon her til lands og som mangler kunnskap om lokale forhold.


INNOVASJON

Innovasjonslab skal forhindre butikkdød
Norsk varehandel må utvikle seg gjennom testing og innovasjon. Aispot ønsker å etablere en felles lab for innovasjon i norsk handel hvor kjedene kan teste ny teknologi og nye metoder. Alternativet er å fortsette å tape markedsandeler til netthandel.

– Begrenset med innovasjon i Norge i dag
– Norske forbrukere ligger i verdensklassen hva gjelder bruk av nye teknologiske løsninger, og omfavnet digitaliseringen – men mange norske kjeder henger i dag dessverre etter, sier Johanne Kjuus, fagsjef handel i Virke.


Kjøpesenterrangering
Prognosesenterets kåring av Norges beste kjøpesenter 2016
Prognosesenteret jobber med flere av landets største kjeder og kjøpesenteraktører. Det viktigste for disse er å etablere butikker og senter på de riktige stedene – og riktig dimensjonert! Lagunen Storsenter topper rangeringen.

Betalingsløsninger
Nye betalingsløsninger skaper muligheter for retail
Det er ikke lett å holde seg ajour på alt som skjer av utvikling på betalingsløsninger. Nyheter kommer jevnlig, både for fysiske butikker og ehandel. Danske Bank signaliserer at de med sin MobilePay vil være åpne for samarbeid med andre for å gi både kjeder og forbrukere fordeler.

Kjedeprofil
– Vi må opprettholde troverdigheten
– Vi ønsker å være et helhetlig helsekonsept, og således opprettholde troverdigheten til våre apotek som en faghandel. Vårt apotekkonsept endres stadig, men samtidig er det viktig å bli godkjent som apotek, sier kjededirektør Knut Arne Colbjørnsen i Apotek1-gruppen.

Markedsføring
Segmentering i den norske kjøpesenterbransjen
Forbrukersegmentering har blitt benyttet i en mannsalder, hvor befolkningen deles inn i grupper basert på enten geografiske eller demografiske data, eller psykografiske og atferdsmessige kriterier. Mengden av denne type data har aldri vært større, og behovet for å
systematisere disse har blitt en stor utfordring for bransjer som tidligere aldri har jobbet med data

Prognose
Vekstvinnere- og tapere i norsk hand
Norsk handel har hatt god vekst i lang tid. Tidligere betød det at folk kjøpte mer, men de siste årene er det i hovedsak prisøkninger som har ført til vekst. Det blir stadig tydeligere at de er noen få aktører og bransjer som driver veksten, og kampen om markedsandeler blir tøffere.

Kundeservice
Jobber hardt for best mulig kundeservice
DHL satser målrettet på kundeservice og har oppnådd gode resultater.

Retailtrender
Hybridformatet vokser fortsatt
Vi ser mange eksempler på såkalte hybride butikkonsepter. De kombinerer det beste fra offline- og onlinehandel i ett og samme format.
Cecilie Bahr i Retail Institute Scandinavia skriver om retailtrender 

Kundetilfredshet
Norske butikker taper millioner i omsetning
Får man ikke kunden til å føle seg velkommen i butikken, er sannsynligheten stor for at han lar være å handle. Ett sekunds innsats kan få stor betydning på bunnlinjen, sier ansvarlig for Retail og varehandel i Euro Business School, Endre Guriby.

Trender
Hvordan velger du å møte din forbruker 3.0?
Som forbrukere lever vi i en stadig mer sammenkoblet verden. Nye digitale verktøy og tjenester endrer måten vi tilegner oss kunnskap, kommuniserer og forholder oss til våre omgivelser på. Kjøpsreisen går også nye veier, og den starter lenge før kunden kommer inn  i butikk.
Johanne Kjuus, fagsjef i Virke Handel, skriver om trender.

Kronikk
Norske banker bommer på franchisemarkedet
Norske banker ligger langt etter bankene i Sverige, Storbritannia, Frankrike og USA når det gjelder franchisemarkedet. Franchisetakere i gode kjeder er sikrere låntakere og ekspansjonen er høyere enn normalt i små
virksomheter. Det viser årlig statistikk fra flere land, blant annet Sverige.
Jonas Ideström, FranchiseArkitekt

Imas-Index uke 34-39
Er varehandelen klar som multikanal forhandlere?

Aktuelt
Expert og Elkjøp lanserte Vipps i nettbutikkene
Grønt emballasjerush i næringslivet
Laksevåg Senter utvidet og rehabilitert
Kid-sjefen kåret til Årets retailleder
Kitch’n vant Handelsprisen
Trygg e-Handel fornyes
Nytt regelverk for kassasystemer gir utfordringer

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her


Kjedemagasinet 6/2016 er ute nå