Økt bevissthet gir bedre og billigere belysning. Se hva du kan lese om i Kjedemagasinet 4/2016.

0416-kjedemagasinetKjedemagasinet er et uavhengig fagtidsskrift for drift og ledelse av kjeder og kjøpesenter. Bladet dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment, og gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Her er et innblikk i hva du kan lese mer om i Kjedemagasinet 4/2016:

Leder: Pris og kvalitet
«Ved kjøp av butikkinnredning finnes det eksempler i norsk retail på noe som er enda verre enn å kjøpe den billigste varianten: Noen kjeder har kjøpt dyr design-innredning som for sikkerhets skyld ikke selger varer! Altså dyr og dårlig.»

Spaceworld + Soundgarden = vellykket kjedefusjon
Det begynte med en samtale om å dele et lokale og endte med full fusjon av to kjeder. Et år senere tyder alt på at sammenslåingen var et smart trekk.

– Bare fordeler med fusjonen
Tommy Dyrstad jobber som fulltids butikkselger for Spaceworld Soundgarden og fordeler sin arbeidstid mellom de to butikkene på Lagunen og Bergen Storsenter i Bergen. Han kom fra Spaceworld-siden inn i den sammenslåtte kjeden.

Eneste one stop shop for gulv i Norge
Med sine modulære og stadig mer miljøvennlige gulv vinner Tarkett markedsandeler i Norge. Flere og flere butikkjeder utnytter fleksibiliteten og designmulighetene til nye gulvtyper.

PELLY – lang erfaring gir gode løsninger
Pelly leverer butikkinnredning og displaymateriell. I Norge etablerte de seg for fire år siden og har 70 ansatte totalt.

Økt bevissthet gir bedre og billigere belysning
Lysdesign er endelig i ferd med å bli et anerkjent yrke. Flere innser at det ikke er et fordyrende ledd. Ved å trekke profesjonelle tidlig inn i prosessen får man bedre lys og totaløkonomi, hevder ÅF Lighting.

Butikkinnredning fra A til Å
– Vi har mange store aktører som våre kunder, og leverer alt fra A til Å av butikkinnredning. Kunden kommer til oss, forteller hvordan de ønsker å fremstå, og så tegner vi utkast til et helhetlig konsept, forklarer daglig leder Audun Skaarer i AS Montasje.

Retailportrettet: Lars Løseth
Det begynte i en låve…
Eventyret startet med at Lars Løseth åpnet dagligvareforretning i «Husalåven» rett over veien for der han bor. Etter hvert flyttet han dit Amfi Surnadal ligger i dag, senere har han vært sentral i oppbyggingen av Amfi-kjeden til nærmere 80 kjøpesentre, og i dag er han spesialrådgiver i Olav Thon-gruppen.

Satser på unike butikker
– Vi har satset mye på å skille oss ut ved å få unike butikker til senteret. Men vi vil også gjerne samarbeide med andre kjøpesenter i området. Vi må få sandnesbuene til å ta byen sin i bruk, sier senterleder Tone Elisabeth Hølland ved Bystasjonen, Sandnes’ nyeste kjøpesenter.

Satser kun på selvbetjente kasser
Den nye kleskjeden ClubXPRS i Sverige er blant de første i Europa som totalt utelater tradisjonelle kasser med kassepersonell.

RFID-merking ga gevinster
Gjennom RFIDmerking av varene har Moods of Norway oppnådd en mye høyere beholdningsnøyaktighet. Det har økt salget og gitt flere fornøyde kunder. Løsningen åpner også for netthandel direkte mot butikkenes lagre samt i neste omgang også click&collect.

Sjekker kundeservicen og kundemøtene
Hvis kjeder skal bli bedre på kundeservice og kundemøter, må testing og terping til.

En mystery shopper på oppdrag
Tollef Bredal har hatt mystery shopping som bigeskjeft i drøyt to år. SeeYou er hans oppdragsgiver, og Kjedemagasinet fikk bli med ham på et oppdrag for å se hvordan det foregår i praksis. Men vi fikk streng beskjed om å oppføre oss så naturlig at han ikke ble avslørt, for de butikkansatte må jo ikke få mistanke om at de har med en mystery shopper å gjøre.

Har fått effekt av hyppig måling
Norli foretar mystery shopping i alle sine ca 100 butikker ni ganger årlig. Sammen med en tydelig mal for hvordan butikkselgerne skal behandle kundene har det gitt resultater.

Bygde forventninger på Instagram
– Drømmeåpning! Alt gikk som det skulle, takket være fantastiske medarbeidere og samarbeidspartnere og en fin opptakt på sosiale medier.

– Styrker Tromsø som handelsby
Langnes handelspark har siden 2012 utviklet seg til å bli et handelssentrum for hele Tromsø by og et stort omland, og er sentrum i bydelen Langnes som alene har 9.000 innbyggere. Jekta er Nord-Norges største kjøpesenter, og handelsparken med K1 og flere faghandelsbutikker i egne bygg, er også landsdelens største.

Positivt med to kjøpesentre på ett brett
Også K1 Storhandel har nådd milliarden i omsetning. Kundene verdsetter to kjøpesentre på ett brett.

– Sammen trygger vi byen
Politioverbetjent Robert Thorsen ved Sentrum politistasjon i Oslo fremhever det gode samarbeidet med handel, service og servering når han skal forklare den gledelige nedgangen i kriminaliteten i hovedstaden.

Fremtiden er digitale forbrytelser
– Vi står foran et skifte når det gjelder kriminalitet og forbrytelser. Mye nå foregår digitalt. Der vi før opplevde tyverier i form av ran, går man nå over på kortbedrag, sier Morten Drægni, politioverbetjent hos vinningsgruppen i Oslo politidistrikt.

Fullservicebyrå for retail
Retail Energy har bygget et fullservice retail marketing-miljø sammen med Red Gruppen. Gruppen består totalt av åtte selskaper hvorav fire har retail og sisteleddet som hovedfokus.

Farsunds første kjøpesenter
I mai åpnet AMFI det første kjøpesenteret i Farsund. Så langt har omsetningen overtruffet forventningene.

Rekrutterer franchisetakere og ledere til kjeder
Franchisemodellen vinner terreng i retail, og Cappa har som mål å finne de beste folkene til bransjen.

Kombinerer fagkunnskap med salg av klokker
– Vi kombinerer fagkunnskap med salg av klokker og driver god butikk med en driftsmargin på 8 prosent, sier Finn Annmark, direktør i Protid Urmakere.

Töcksfors får gevinst av bedre E18 og bygges ut
Gradvis blir E18 østover mot Sverige bedre, noe som gjør grensehandelsenteret på Töcksfors mer attraktivt for norske harryhandlere. Omsetningen vokser pent, og nå bygges senteret ut.

– Salget ligger hos menneskene i butikken
– Det er menneskene i butikken, personalet, som er viktigste faktor for salget. Og skal man bli bedre, må man trene, sier Ralph Sparre-Enger i forbindelse med at OHF nå lanserer sitt akademi.

IMAS Index 2. kvartal 2016
Ny målemetode for IMAS Index

Franchise på børs – en suksesshistorie
De børsnoterte amerikanske franchiseselskapene utklasser S&P 500 Index de siste 14 årene. Det bør inspirere kjedeselskaper og investorer i Skandinavia.
Kronikk skrevet av Jonas Ideström i FranchiseArkitekt 

Butikkrommet: Showrooms – som å shoppe rett ut av ditt yndlingsmagasin
Dagens fysiske butikker er nødt til å gjenoppdage sine fordeler: Sanselighet, romlighet, forankring og sosial interaksjon. Hvis de fortsatt skal fange forbrukernes oppmerksomhet, må de gjenskapes med fokus på innovasjon, teknologi og idealet om omnikanal.
Cecilie Bahr i Retail Institute Scandinavia skriver om retailtrender

Aktuelt:
Komplett vil bli Nordens Amazon
Elkjøp tar i bruk Facebook at Work
Byggmax dobler antall butikker i Norge
Bygger bowlingkjede

Faste sider:
Retailkalenderen
Leverandøroversikten


Kjedemagasinet 4/2016