Temaet i denne utgaven er butikkdata, -systemer og kassaapparater.

 


TEMA: BUTIKKDATA OG KASSASYSTEMER

EET: Bred nisjedistributør kraftig vekst
Gjennom flere oppkjøp er EET Europarts nå største distributør av POS-utstyr til norsk retail.

Lindbaks løsninger håndterer mer enn 100 milliarder
Selv om det ikke er mange kontrakter å kjempe om hvert år, kan Lindbak Retail Systems vise til en pen vekst de siste årene.

– Trenden er integrasjon mellom systemer
– Trenden i markedet er helt klart at det går mot stadig mer integrasjon mellom systemer, og at kassasystemene blir skybaserte slik at man har tilgang over alt, sier salgssjef Stig E. Roberg i Sharp Business Systems Norge.

Leverer alt av hardwareutstyr til retail

Med kun organisk vekst har Lexit?Group?kommet opp i 320?millioner kroner i omsetning. Hardware til kassasystemer i retail er et viktig satsningsområde.


BUTIKKINNREDNING

Slik bygger du den gode butikken
Gi gir deg noen av Driv Designs hovedpunkter for en godt innredet klesbutikk.

Butikkens profil og målgruppe bestemmer innredningen
Butikkens ønskede profil og butikkens målgruppe er avgjørende for hvordan en velger å innrede butikken. Dette må styre materialer, farger og innredningssystem, sier Åse Fet i Driv Design.


KOMPETANSE

Lærer opp butikkansatte og butikksjefer på nett
Didac er blant de største leverandørene av nettbasert opplæring innenfor retail. Nå fronter de det nye opplæringsprogrammet Fagbrev Salgsfaget på nett.

REMA 1000 pilotkunde for nettkurs
– Vi samarbeider med Didac for å integrere den teoretiske opplæringen på vår plattform. Vi er halvveis i programmet, og så langt synes vi at det fungerer helt utmerket. Løpet mot fagbrevet spisses, og vi får god oppfølging, sier Fredrik Holst, HR-sjef i REMA 1000.


REPORTASJER OG ARTIKLER

Vestby storsenter – verdt å reise til
– Vår visjon er at Vestby storsenter er «verdt å reise til». Vi ligger like ved E6, kun en halv time fra Oslo, og vi har noe her som mange andre ikke har. Derfor ønsker vi å trekke til oss folk fra både Oslo, Akershus og Buskerud, sier senterleder Christin Werge Johansen.

Biltema vokser med nytt konsept
Biltema vokser hurtig, både med nye butikker og ombygging av eksisterende.

Norges 60 største kjøpesentre
Listen over Norges største kjøpesentre fra Kvarud Analyse viser en vekst på 5,7 prosent i ¥or. Sørlandssenteret har rykket opp til 5. plass, mens Sandvika fortsatt er klart størst.

Netthandel firedoblet etter åpning av hybrid
I juni ble Tromsø et av det første stedene i verden som testet IKEAs nye konsept ‘service & pick-up point’. Det er en hybrid av et varehus og en nettbutikk. Fem måneder senere er netthandelen i området firedoblet.

Retailtrender:
Omnishopperen har alltid rett
”Omnishopperen har alltid rett”. Slik lød overskriften til en av paneldiskusjonene på World Retail Congress (WRC) i september, som ble arrangert av den internasjonale betalingstilbyderen MasterCard.

Franchise i Norge
Franchise har siden 80- tallet etablert seg som den mest benyttede metoden i ekspansjon for virksomheter med behov for å være tilstede i lokale markeder, en metode for å drive egen lokal virksomhet og en metode for eksport av forretningskonsepter.

– Vil bli bransjens beste på sømløs planlegging
– Vi ønsker å sette i system tilbud og tjenester som forenkler hverdagen for små og store bedrifter, håndverkere og alle andre i byggebransjen. Med Maxbo Pro« Totalkonsept skal vi rett og slett bli bransjens beste byggevareleverandør på sømløs planlegging, sier direktør Freddy Eriksen.

Statoil-stasjonene blir Circle K
Til våren vil Statoil Fuel & Retails bensinstasjoner i hele Europa skifte navn til Circle K, som er et nytt, globalt merke innenfor servicehandel.

Fra restauranter til shopping
Aker Brygge er kanskje mest kjent for utepils langs vannkanten, men nå er området blitt et fullverdig område for shopping. Men noe kjøpesenter vil de ikke være.


NYHETER

To butikker i landstoppen på Husnes

To franchisekonferanser med samme navn

Ny eier videreutvikler kremeiendommer i Oslo

Jula åpner en rekke nye varehus

Imas index uke 45.15 – u 49.15


FASTE SIDER

Retailkalenderen

Leverandøroversikt


Kjedemagasinet 1/2016