Amfi Moa er det kjøpesenteret i Norge som utnytter sitt markedspotensiale aller best. Kjøpesenteret «på jordet» har en årlig omsetning på 2,7 milliarder kroner. I Kjedemagasinet 6/2015 kan du lese mer om Amfi Moa.

0615-kjedemagasinetTema i denne utgaven er forvaltning, drift og vedlikehold ved kjøpesentre, og du kan lese om følgende:

Leder: Utnytte markedspotensialet
«Senterlederen hos Amfi Moa fremstår som svært offensiv og målrettet i sitt arbeid for å skaffe kunder til kjøpesenteret utenfor Ålesund. Slik offensiv og fremoverlent tenking skal det gis honnør for.»
Les mer

Rekordlav tillit
Forbrukertilliten er lavere nå enn under finanskrisen og ble vesentlig svekket fra august til september. 

Analyse:
Utnytter markedet best i Norge
Amfi Moa er det kjøpesenteret i Norge som utnytter sitt markedspotensiale aller best. Kjøpesenteret «på jordet» har en årlig omsetning på 2,7 milliarder kroner.

Årets butikksjef:
Ønsker enda flere kandidater
Nå starter jakten på Norges beste butikksjef i kåringen «Årets butikksjef 2015». Og juryen ønsker seg enda flere gode kandidater å vurdere. 

Kjøpesenterfakta:
Tall og trender for kjøpesentre i 2015
I samarbeid med Andhøy AS presenterer Kjedemagasinet tall og trender for kjøpesentre i Norge 2015.

Vold og trusler:
Arbeidstilsynet sjekker vaktselskap
20 vektere utsettes daglig for alvorlige trusler, og én vekter rammes mer enn annenhver dag av vold. Tallene, som er hentet fra nedre del av det sentrale Oslo sentrum, gjør at Arbeidstilsynet nå varsler en intensivering av tilsyn hos vaktselskapene.

Retailløsninger:
Håper å nå én milliard i omsetning
PSI Group er blitt til StrongPoint og konsernsjef Jørgen Waaler håper det bidrar til å nå målsettingen om å bli en gjenkjennbar tilbyder av retailløsninger i hele Europa. 

Betalingsløsninger:
Faktura mer og mer vanlig i e-handel
Det finnes en rekke betalingsløsninger for e-handel – både i Norge og utlandet – i dag. Kjedemagasinet gir deg en oversikt over de mest brukte og hva som skiller dem. 

Retailkonferansen:
Suksesser og snuoperasjoner
Retailkonferansen skal gi deg suksessoppskrifter fra norsk og global retail. gjennom 12 foredragsholdere. 

Retailtrender:
Butikker er «the new black»
E-handel slår nye rekorder også i år. Men til tross for nettbutikkenes massive fremmarsj, har de langt fra utkonkurrert de fysiske butikkene. Den største delen av folks private forbruk ligger fortsatt i den fysiske detaljhandelene og servicesektoren. For i mange tilfeller foretrekker fortsatt forbrukerne å handle offline i stedet for online. Mai Thomsen i Retail Institute Scandinavia skriver om trenden med å supplere nettbutikken med fysiske butikker. 

Ny kommersiell direktør
Lene Iren Oen er ansatt som ny kommersiell direktør i Komplett etter Anton Hagberg. Hun får dermed ansvar for Komplett.no, Komplett.se og Komplett.dk. 

Ny kjede og kjedeleder
Lars Kvæstad har tiltrådt stillingen som kjedeleder i den nyetablerte Murhuskjeden.

Franchise:Franchise destillert – del 6
Denne delen handler om franchiseavtalen 

TEMA: KJØPESENTER – FORVALTNING, DRIFT, VEDLIKEHOLD

Effektiviserer med BREEAM
Sektor Gruppen effektiviserer og optimaliserer driften ved sine kjøpesentre ved å BREEAM-sertifisere dem. 

Sparer penger på energisparing
Steen & Strøm har gjennom sitt miljøfokus gjennomført omfattende energisparingstiltak ved sine kjøpesentre – og sparer millioner av kroner.

Løser FDV-floker med mobilapp
Et lite effektivt system med e-post, telefon og SMS for rapportering og retting av feil er nå erstattet med en norsk app for kjøpesenterforvalter Audun Ribe i Scandinavian Center Development Company AB I Sverige.

Styrer etter værmeldingen
Et styringssystem kalt e-smelt® kan spare norske kjøpesentre for store energikostnader knyttet til snøsmelting. Hemmeligheten er at systemet følger med på værmeldingen. 

Faste spalter: 

Imas-index

uke 35 – 40
Leverandøroversikt


– Les mer om Kjedemagasinet

– Bestill abonnement

– Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet


Kjedemagasinet 6/2015 er på vei ut til abonnentene